
MOCIO DEL GRUP MUNICIPAL CANDICATURA DE PROGRES I CATALANISTA DE VALLDOREIX
DE
SUPORT A LA
PROPOSTA IMPULSADA PER AIGUA ES VIDA, SOM LO QUE SEMBREM, ecologistes en acció i enginyeria sense
fronteres SOBRE LA
QUALITAT DE L’AIGUA PER CONSUM HUMÀ
1. Aquesta moció té el suport d’ICV-EUiA, PSC, CUP, ERC i l’AVVPV
2. Atès que l’Assemblea General
de l’Organització de les Nacions Unides va aprovar el 3 d’agost del 2010 la
resolució 64/292, en la que es reconeix el Dret Humà a l’Aigua i al Sanejament,
reconeixent així que tota persona té dret a un accés a l’aigua i al sanejament
en suficient quantitat, qualitat, disponibilitat i assequibilitat, entre altres
requisits. Aquest dret també queda recollit en l’Observació General nº 15 del
Pacte Internacional dels Drets Econòmics, Socials i Culturals, del qual Espanya
forma part des del 1977.
3. Atès que el Real Decret
140/2003, de 7 de febrer, pel que s’estableixen els criteris sanitaris de la
qualitat de l’aigua per consum humà, és l’instrument legal a nivell espanyol a
través del qual es desenvolupa tota la matèria relacionada amb la qualitat de
l’aigua per a ús de boca. En l’article 4.1. s’especifica que “els municipis són
responsables d’assegurar que l’aigua sigui apta pel consum al punt d’entrega al
consumidor”. Aquest mateix RD 140/2003 també estableix quins són els criteris
de qualitat que ha de complir l’aigua de consum humà i els anàlisis necessaris
que s’han d’efectuar per a garantir-ne el compliment.
4. Atès que, pel que fa a la
informació disponible per a la ciutadania, el mateix RD 140/2003 estableix, en
el seu article 29, que “la informació donada als consumidors haurà de ser
puntual, suficient, adequada i actualitzada sobre tots i cadascun dels aspectes
descrits en aquest Real Decret, a través dels mitjans de comunicació previstos
per cadascuna de les Administracions implicades i els gestors d’abastament.”
5. Atès que donada la situació de
no existir la informació pública segons obliga el RD 140/2003 de 7 de febrer,
pel que s’estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l’aigua per
consum humà i recollint la campanya impulsada per les entitats Plataforma Aigua
és Vida, Som lo que sembrem, Ecologistes en Acció i Enginyeria Sense Fronteres.
Per tot això, el Candidatura de Progrés i Catalanista,
proposa l’adopció dels següents ACORDS:
Primer. Publicar, a través dels mitjans de comunicació locals i la pagina web de
l’EMD el protocol d’informació a la ciutadania, o document equivalent, que
utilitza l’ajuntament referent als anàlisis d’aigua que s’efectuen al municipi.
Segon. En cas que l’esmentat protocol no existeixi, elaborar-lo i
implementar-lo en un termini no superior a 2 mesos des de l’aprovació d’aquesta
moció.
Tercer. Publicar a través dels mitjans de comunicació locals i la pagina Web de
l’EMD els resultats de tots els anàlisis d’aigua duts a terme al municipi, així
com els que es facin en el futur, d’acord amb els requeriments de l’article 29
del RD 140/2003.
Quart. Traslladar els acords sobre la present moció a les entitats que en són
promotores (aiguaesvida@gmail.com), així com a les entitats veïnals i
col·lectius socials del municipi i a la Federació de Municipis de Catalunya i
l’Associació Catalana de Municipis.
MOCIÓ DE LA CANDIDATURA DE PROGRÉS I CATALANISTA DE VALLDOREIX, AMB EL SUPORT D’ICV-EUiA, PSC, CUP, ERC, GXV i UASC PER CREAR UNA COMISSIÓ D’INVESTIGACIÓ PER CLARIFICAR UNA SUPOSADA DENUNCIA FALSA EN EL REGISTRE DE LA EMD,
Atès que en el Ple Municipal del mes de Juny de 2014, en l’apartat de control als òrgans de govern, els Grups municipals del PSC, ICV i la CUP, van preguntar, conjuntament, sobre un presumpte falsejament d’un registre a la EMD de Valldoreix.
- Atès que la denuncia, sembla ser, s’havia dut a terme per un aspecte de salut en un establiment de restauració de la vila, i que la mateixa denuncia havia estat traslladada, físicament, per un vocal de la EMD a l’Ajuntament de Sant Cugat.
Atès que sembla ser que, una vegada consultada des de l’Ajuntament
de Sant
Cugat, la veïna que figura com a denunciant, aquesta nega
qualsevol relació
amb la denuncia.
- Atès que hi ha involucrat en el trasllat de la denuncia directa un vocal de l’EMD de Valldoreix.
- Atès que s’han formulat sengles preguntes, una per part de representants de la CPCV (Audiència pública) al ple de Valldoreix i l’altra per part dels grups municipals esmentats a l’Ajuntament de Sant Cugat, en relació a aquest assumpte.
- Atès que a dia d’avui no s’ha obtingut cap resposta sobre el presumpte falsejament del registre de la EMD de Valldoreix.
Per
tots els motius explicats adoptem l’aprovació dels següents acords:
PRIMER.-
Crear una Comissió d’investigació especial, en el termini màxim de 2 setmanes,
on es disposi de tota la documentació sobre els fets denunciats, registres
originals d’entrada i sortida de documentació de la EMD Valldoreix, i
correlació de persones que hagin tingut accés al registre, per tal de poder
investigar els fets i, si s’escau, depurar-ne les responsabilitats.
SEGON.-
Establir un marc de compareixences de tècnics responsables de la custòdia i/o
amb capacitat d’accés al registre general de l’EMD de Valldoreix, on els
diferents representants puguin realitzar preguntes o aclariments sobre
procediment registral i sobre el tema subjecte de la moció.
TERCER.- Configurar la composició de la Comissió mitjançant un
representant de cada grup polític amb representació a la Junta de Veïns i amb
l’assessorament/coordinació de Secretaria-Intervenció i tècnics jurístes o
similars (interns o externs) que es considerin.
QUART.- Adquirir el compromís a redactar unes
conclusions de la tasca investigadora de la comissió en un termini no superior
a tres mesos des del seu inici. Conclusions o es puguin establir punts
coincidents entre els diferents membres així com opinions-valoracions
particulars .
CINQUÈ.- Traslladar aquests acords a l’Ajuntament
de Sant Cugat del Vallès, les diferents associacions veïnals registrades a
Valldoreix, a les persones i/o activitats empresarials que consten com a
denunciants o denunciats en el registre de referència i al Síndic de Greuges de
Sant Cugat i Valldoreix.
Moció presentada a l’Entitat Municipal descentralitzada de Valldoreix pel grup municipal de la Candidatura de Progrés i Catalanista, en nom de l’Associació de Veïns Progressistes de Valldoreix.
Atès que el març de
2011 la Direcció General d’Administració Local, del Departament de Governació i
Relacions Institucionals de la Generalitat de Catalunya va emetre un dictamen
sobre el litigi entre l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès i l’EMD de
Valldoreix respecte a la delimitació del terme de Valldoreix, que contenia el
plànol del «Límit de terme entre l’EMD de Valldoreix i la resta del municipi de
Sant Cugat del Vallès».
Atès que aquest
dictamen va reestablir els límits anteriors a 1995, segons que reclamava el
Govern de l’EMD, amb lleugers canvis que suposaven una ampliació o disminució
del territori en diferents sectors.
Atès que com a
resultat d’aquesta nova delimitació territorial s’incorporaren nombrosos
habitatges al terme de Valldoreix, i alguns en quedaren exclosos.
Atès que les
eleccions a tots els nivells polítics s’organitzen segon un sistema territorial
de circumscripcions, municipis, districtes, seccions i meses electorals.
Atès que la darrera
modificació dels districtes i col·legis electorals realitzada l’any 2006 per
aquest Ajuntament consolidava alguns errors respecte al cens de Valldoreix i
que després de la modificació dels límits del terme de 2011 hi ha un gran
nombre d’habitatges que tot i pertanyent a Valldoreix no estan inclosos en la
divisió electoral de referència.
Atès que a les
eleccions a una administració local hi han de poder participar tots els
ciutadans censats en el territori administrat i només aquests.
Atès que pel
desenvolupament democràtic i el compliment de les funcions institucionals és
del tot necessària i preceptiva l’adequació de la delimitació del districte
electoral 3r al terme de Valldoreix, ja que és d’acord amb aquest que es
realitzen les votacions dels càrrecs electes específics de l’EMD, i que el
nombre de vocals de la Junta Veïnal que s’assignen a cada formació política es
calcula en funció dels vots emesos pels veïns de Valldoreix per a l’elecció del
Consistori de Sant Cugat del Vallès.
Atès que cal
suposar que les previsibles variacions en el sistema electoral com a
conseqüència de les noves lleis municipals i electorals no modifiquin aquesta
necessitat d’adequació del districte electoral.
Es proposa a aquest
consistori l’adopció dels següents ACORDS:
Que els serveis
tècnics de l’EMD de Valldoreix elabori una relació exacte dels habitatges,
expressats d’acord al carrer i número, d’acord amb la delimitació territorial
vigent, i la trameti a l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès per tal que pugui
confegir els corresponents padrons.
Que sol·liciti a
l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès que rectifiqui la conformació del
Districte electoral 3r i els limítrofes a la realitat de la delimitació del
terme de l’EMD de Valldoreix.
Que es sol·liciti a
l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès que faci les gestions oportunes davant de
la Direcció General d’Administració Local del Departament de Governació i
Relacions Institucionals de la Generalitat de Catalunya i davant les administracions
involucrades per comunicar, o en el seu cas fer efectiu l’esmentat ajustament.
Que es tots aquest
acords es realitzin amb temps suficient per tal que les properes eleccions
municipals de maig de 2015, conjuntament amb les eleccions a les EMD, ja es
facin d’acord amb la legalitat, i que l’exposició del cens electoral prèvia a
les eleccions es faci amb la inclusió de les modificacions esmentades, amb
independència de les modificacions que es puguin produir en el sistema
electoral de les EMD com a conseqüència de les lleis municipals o electorals.
VDX_Plànol Terme+Districte electoral 3r
Planol límit Valldoreix oficial
VPV
Valldoreix 30 de gener de 2014
MOCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL CANDIDATURA DE PROGRÉS I
CATALANISTA DE VALLDOREIX SOL·LICITAN L'APROVACIÓ D'UNA LLEI PEL MÍNIM VITAL DE LES PERSONES
CATALANISTA DE VALLDOREIX SOL·LICITAN L'APROVACIÓ D'UNA LLEI PEL MÍNIM VITAL DE LES PERSONES
Atès que Catalunya viu avui una crisi econòmica i social sense precedents amb tots els afectes associats com l’increment de l’atur, la creixent privació material, la pèrdua de la llar per a moltes persones i les retallades en inversió social pública.
Atès que a Catalunya el 22% dels catalans i catalanes viuen amb rendes inferiors al llindar de la pobresa i la taxa de pobresa infantil se situa en un 28%, 232.300 llars no disposen de cap ingrés, que la taxa d’atur se situa en un 22%, i la juvenil en un 52%, i que cada dia 100 persones perden la prestació d'atur i es produeixen 102 desnonaments.
Atès que l'any 1990 el Govern de la Generalitat va establir el Programa Interdepartamental de la Renda Mínima d’Inserció (PIRMI) amb la finalitat de fer possible la inserció social i laboral de les persones afectades. Aquest programa va ser actualitzat i modificat l'any 1995 amb el Decret 228/1995, de 25 de juliol, i l'any 1997 amb l'aprovació de l'encara vigent Llei 10/1997, de 3 de juliol, de regulació de la renda mínima d’inserció. Aquesta Llei 10/1997 ha estat objecte de diverses modificacions, destacant la darrera de l'any 2011 que ha reduït substancialment el nombre de persones beneficiàries del programa.
Atès que actualment les despeses dels subministres de la llar s'han incrementat mentre la renda disponible de les famílies s'ha vist reduïda dràsticament, i que no existeix un preu social en els subministraments mínims d’aigua i energia domèstica, ni existeix la prohibició a les empreses subministradores de tallar la llum, l’aigua o el gas si s’acredita insuficiència d’ingressos.
Atès que mentre ajuntaments i entitats socials han hagut d’incrementar les partides d’ajudes destinades a urgència social i concretament les referides al pagament de factures de gas, llum i aigua, les grans companyies de subministrament continuen obtenint beneficis milionaris i ordenant el tall de subministres per deutes irrisoris.
Atès que la societat civil catalana està impulsant, mitjançant una ILP, la creació d'una Renda Garantida de Ciutadania que garantiria una prestació econòmica de caràcter universal per a les persones que acreditin uns ingressos inferiors a l’IRSC (569€ mes), i que aquesta Renda garantiria que tothom pugui viure sense risc de pobresa, més enllà dels vincles amb el mercat de treball; creant, així, un nou dret social, el dret a l’existència digna per mitjà de la seguretat en l’ingrés.
Atès que en aquest context d'urgència social es fa necessària la superació i l'adaptació de l'estructura legislativa catalana per formular una Llei del mínim vital garantit, que asseguri que totes les persones sense ingressos estables que es trobin en situació de risc de pobresa o exclusió social tinguin assegurada la cobertura de les necessitats bàsiques en els aspectes essencials per a una vida digna. Una Llei, per tant, que determini i desenvolupi els quatre eixos que configuren el Mínim Vital Garantit i el conjunt de mesures de rescat social que es consideren imprescindibles en aquest moment, i que, en síntesis són:
1. La Renda Garantida de Ciutadania en els termes previstos en l’article 24.3 de l’Estatut d’autonomia Catalunya.
2. L’accés a aliments saludables necessaris per a la subsistència; la millora i potenciació de la distribució d’aliments i l’aprofitament de productes consumibles però no comercialitzables.
3. La disponibilitat dels subministraments mínims bàsics d’aigua i energia –per enllumenat, calefacció i per cuinar- en termes de habitabilitat, salubritat i higiene.
4. La disponibilitat d’un habitatge o un allotjament digne, en cas de pèrdua de l’habitatge habitual per raons d’insuficiència de recursos o de desnonaments.
Per tot això, proposem els següents ACORDS:
PRIMER.- Sol·licitar al Parlament de Catalunya que elabori i aprovi una Llei del Mínim Vital Garantit. Una llei que vetlli perquè totes les persones tinguin assegurades les necessitats bàsiques en els aspectes essencials per a una vida digna: alimentació, ingressos mínims, habitatge i subministraments principals (aigua, gas i llum). Una llei dirigida a persones sense ingressos estables que es trobin en situació de risc de pobresa o exclusió social.
SEGON.- Expressar el suport de l’EMD de Valldoreix a la Iniciativa legislativa popular que impulsa la creació de la Renda Garantida de Ciutadania.
TERCER.- Que l’EMD de Valldoreix faci les gestions que calguin amb l'empresa concessionària d'aigua del municipi per posar en marxa una nova tarifa social sobre la factura de l’aigua d’ús domèstic amb l’objectiu d’ajudar les famílies més vulnerables i les persones que estan patint els efectes de la crisi, amb l’objectiu d'evitar els talls en el subministrament.
QUART.- Donar trasllat d’aquests acords als grups parlamentaris del Parlament de Catalunya, a la Comissió Promotora de la ILP de la Renda Garantida de Ciutadania, a l’FMC i l’ACM, a Entitats Catalanes d’Acció Social, a la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya i a les entitats de la ciutat.
CPCV
Valldoreix, 18 de Juliol 2013
MOCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL CANDIDATURA DE PROGRÉS I CATALANISTA SOL·LICITANT LA CONTINUÏTAT DE LA LLEI DE LA DEPENDÈNCIA
1.-
Atès que totes les persones en algun moment de les nostres vides, des de la
infància a la vellesa, necessitem que ens cuidin i, alhora, cuidem alguna de
les persones del nostre entorn.
2.-
Atès que algunes d'aquestes activitats es realitzen en l'economia submergida o
de forma molt precària i d'altres es realitzen de forma voluntària a persones
estimades, sense cap tipus de reconeixement social ni laboral per ser
realitzades en condicions.
3.-
Atès que la gran majoria d'aquestes activitats i atencions recauen en les dones
i, majoritàriament, en dones de mitjana edat amb nivells socioeconòmics mitjans
o baixos. No només la població que necessita ajuda està feminitzada (un 60% de
les persones dependents són dones) sinó que, sobretot, ho està la població que
presta l'ajuda (més del 90% de les persones cuidadores són dones).
4.-
Atès que l'any 2006 el govern de l'Estat va aprovar la Ley de Promoción de la
Autonomía Personal y de Atención a las Personas en Situación de Dependencia
(LAPAD), informalment anomenada Llei de la dependència. Una Llei que permetia
la possibilitat de construir uns serveis socials com a quart pilar de l'estat
del benestar; que tenia per objectiu facilitar una existència autònoma en el
seu medi habitual a totes les persones i proporcionar un tracte digne en tots
els àmbits de la seva vida; que proporcionava una cotització a la seguretat
social de les dones cuidadores, reflectint la consideració de la seva tasca com
un treball remunerat de responsabilitat pública; que convertia en una qüestió
social el que abans era considerat com una qüestió privada, que es resolia
mitjançant la cura gratuïta -o en l'economia submergida- que proporcionaven
majoritàriament les dones dins les llars sense drets ni reconeixement social ni
laboral.
5.-
Atès que quan encara no s'havia desenvolupat del tot aquesta Llei, amb el canvi
de govern a l'Estat, l’atenció a les persones amb dependència ha estat objecte
de retallades importants. La decisió de paralitzar la Llei de Dependència per
als dependents moderats es va prendre en el primer Consell de Ministres del
Govern de Rajoy, el 30 de desembre de 2011 i va ser aprovada al Congrés amb el
suport de CiU. Posteriorment, utilitzant els PGE per al 2012, el Govern va
retardar encara més el seu accés al sistema i, finalment, amb el RDL 20/2012 es
va aprovar una nova retallada de l’atenció a la Dependència.
6.-
Atès que el RDL 20/2012 va reduir un 15% la prestació econòmica per
cuidadors/es no professionals i va suspendre la cotització per aquests
cuidadors/es no professionals, a no ser que aquests n'assumeixin el 100% del
cost;concretament
haurien de pagar 163€ mensuals, quantitat que òbviament queda fora de l'abast
de moltes famílies. Cal recordar que la inclusió de les cuidadores no
professionals en la seguretat social tenia dos objectius: emergir un treball
històricament submergit i feminitzat com és la cura de persones dependents i
facilitar que aquestes cuidadores, moltes també d'edat avançada, arribessin a
cotitzar el mínim per assolir una pensió de jubilació, incapacitat permanent,
viduïtat i orfandat.
7.-
Atès que el RDL 20/2012 va implantar una estructura diferent per a noves
sol·licituds i revisions basada únicament en graus i eliminant els nivells,
reduint les prestacions associades a aquests nivells. Va rebaixar les
prestacions vinculades a serveis de residència que queden limitades a una
forquilla de 715 i 426,12€, retallada ja molt castigada per altres problemes
com els impagaments de la Generalitat. Va eliminar la compatibilitat entre
prestacions i serveis i la Generalitat només ha garantit aquesta compatibilitat
fins que es desenvolupi reglamentàriament el nou criteri. Per tant, serveis tan
estesos com el Servei d’Ajuda al Domicili (SAD) i Centre de Dia acabaran sent
incompatibles amb cap tipus de prestació. Això afectarà sobretot a les persones
i famílies que, a banda de problemes de discapacitat, complementaven l'atenció
dels seus familiars contractant serveis a nivell privat.
8.-
Atès que el passat 26 d’abril de 2013, el Govern va presentat el Programa
Nacional de Reformes 2013 que, suposadament, pretén racionalitzar la despesa
pública i aconseguir un suposat estalvi econòmic. I aquest estalvi el vol
aconseguir retallant 1.108 milions d’€ a l’àmbit de la dependència, una quantia
superior a la pressupostada per aquest àmbit al 2013, que és de 1.087 milions
d’€.
9.-
Atès que en el context actual de crisi econòmica alguns governs primen la
preocupació per quines prestacions econòmiques s'han d'oferir i no quines
necessitats tenen les persones a les que s'ha de donar resposta per dignificar
al màxim les seves vides. I que els fonaments de l’Estat del benestar només són
possibles amb una voluntat política real.
10.-
Atès que les retallades en prestacions socials suposa la individualització de
les causes de la pobresa i de les respostes per afrontar-la, culpabilitzant les
persones pel que els ha tocat viure, invisibilitzant la dimensió social de les
causes de la pobresa, traient la responsabilitat tant de la resta de la
societat com de les polítiques i institucions que la generen.
11.-
Atès que la crisi econòmica i les retallades en serveis públics no afecta a
totes les persones per igual i sovint els serveis públics es substitueixen per
treball gratuït de cura que recau sovint en les dones, obstaculitzant les
opcions laborals i vitals de la meitat de la població.
Per tot això, el grup municipal CPCV proposa al Ple de l’EMD de Valldoreix l’adopció dels següents ACORDS:
1.- Sol·licitar al govern espanyol que derogui les
modificacions introduïdes a la Llei de Promoció de l’Autonomia Personal
i Atenció a les persones en situació de dependència i les retallades anunciades
al Programa Nacional de Reformas 2013 i que busqui alternatives per a fer
sostenible el sistema d’atenció a la dependència.
Alternatives
que no haurien de passar per retallar prestacions i serveis sinó per un nou
sistema de finançament basat en una reforma dels sistema fiscal espanyol que
incrementi la seva progressivitat i faciliti una lluita eficaç contra el frau
fiscal.
2.- En cas que es decideixi no atendre les
sol·licituds anteriors, sol·licitar al govern espanyol l'habilitació de
partides pressupostàries addicionals que permetin als ajuntaments compensar els
sobrecostos que els hi implicarà la reforma, per exemple per l'increment previsible
de demanda de Servei dAajuda al Domicili.
3.- Reclamar al Govern de l’Estat i a la
Generalitat que compleixin amb els terminis de pagament acordats
legalment amb les entitats i els governs locals.
4.- Notificar els
presents acords al Govern de l’Estat Espanyol, al Govern de la Generalitat, als
grups parlamentaris del Parlament de Catalunya, als grups parlamentaris del
Congrés de Diputats, a la Federació de Municipis de Catalunya, a l’Associació
Catalana de Municipis i a les entitats del tercer sector de Sant Cugat.
CPCV
Valldoreix
18 de Juliol