Opinió


PER UN NOU MODEL



 

Un dels elements que ha permès el desenvolupament de l’actual capitalisme depredador ha sigut l’abandonament del principi de produir per satisfer les necessitats per el principi de crear noves necessitats per poder produir més  i així donat creixents i il·limitats dividends als inversors.
La llei de l’oferta y la demanda ha passat  a ser la llei d’anar  gestant els mecanismes per a què las persones mai se sentin satisfetes del  que tenen: el màrqueting, la publicitat, la innovació en nous productes y la obsolescència programada, no estan al servei dels  departaments de producció, sinó que aquets últims estan subordinats a las tècniques de comercialització.
El nostre model econòmic està en fallida: estem immersos en mig d’una crisis financera, econòmica, energètica, ambiental y social. La causa de tots aquets problemes és : un model de desenvolupament  construït  sobre la hipòtesis de que el creixement es  pot  mantenir sense límits i que aquet es basa en l’acció individual, l’enriquiment desmesurat y el consumisme impulsat per l’endeutament financer i ambiental. Un model que en Europa crea atur y destrueix els drets laborals y que alhora, significa la destrucció dels hàbitats i del sistema social de molts pobles del món  desenvolupat. Un model que, a tots els efectes, no ha solucionat la pobresa ni la fam, que incrementa la desigualtat social dins del propi país i entre  països i que destrueix a ritme accelerat la biosfera.
Per tant, si volem modificar el sistema econòmic no tenim més alternativa que canviar els hàbits de consum, no podem seguir consumint  ni les mateixes quantitats ni de la mateixa manera, hem d’estar  oberts a nous plantejaments, avui  ja existeixen noves propostes; només hem d’anar aprenent  adaptar-nos als nous temps.
En ple declivi econòmic i energètic hem de crear opcions para arribar al model social que volem.
Hauríem d’aprofitar la crisis para construir alternatives. Hem d’abandonar la idea equivocada de que el creixement  econòmic és la solució  per sortir de la crisis i aconseguir la prosperitat. La prosperitat sols vindrà amb un canvi de model on  creixin els sectors que aporten qualitat de vida i decreixin el que consumeixen recursos no renovables.
A Catalunya, i en general  en el mon occidental, tenim suficient riquesa per generar renda suficient  i hauríem de fomentar un consum sostenible de recursos, com per a que tots puguem viure d’una manera digna i pròspera. Cal doncs, repartir y compartir els béns i serveis que tenim d’una manera  justa i durable.
Hem de passar a un model  on  la prioritat sigui satisfer les necessitats bàsiques i una vida digna para tot el món, sent el sobrant el que retribueixi l’esforç dels més emprenedors  i audaços per millorar las condicions de vida col·lectives, no el seu interès particular.
Per acabar l´article un comentari de l’economista Paul Robin Krugman, premi Nobel d’Economia 2008.
“ Però mai no oblidin que, en realitat, es tracta d’una guerra de classes de dalt a baix. Pot semblar simplista, però així és com funciona el mon.”

GPJ



QUE ESTA PASSANT AMB LA NOSTRE SANITAT

Els darrers tres anys, el pressupost de la Generalitat en salut s’ha reduït en 1.585 milions d’euros, segons dades oficials que publica el mateix Govern. Tot i que en el pressupost del 2015 només ha augmentat un 1,98%, això representa la consolidació de les retallades del últims anys.

La bona sintonia del nou conseller amb la sanitat privada va quedar patent quan pocs dies després d’haver assumit el càrrec Boi Ruiz com tothom deu recordar va ser entrevistat a TV3 i va recomanar als ciutadans que es facin d’una mútua.

Tot això ha portat que el sector públic sigui cada cop més petit en favor de l’activitat privada, aquesta és l’aposta de CiU, durant aquets anys les retallades no han parat.

El passat 11 de febrer el CatSalut presentava una reducció aconseguida, entre d’altres coses, amb la derivació de 16.253 pacients des dels centres públics  a centres privats.

Un exemple que il·lustra la situació provocada per les retallades és la situació de les urgències dels hospitals públics catalans viscuda els darrers mesos. El nombre de pacients que hi arribaven es va incrementar coincidint amb l’epidèmia de grip i es va arribar a una situació de col·lapse en molts centres.

La salut, com es evident, no només depèn de com s’organitza el sistema sanitari, sinó també d’altres factors, com l’alimentació, l’habitatge, el treball, la pol·lució, etc; com posa de manifest a la seva definició la Organització Mundial de la Salut.

Aquestes alçades ningú pot discutir ja, que les retallades porten a un descens de la qualitat de l’assistència i també a una pèrdua de seguretat per els pacients.

Els ciutadans  volem més inversions per  a la sanitat pública i que s’acabi un model de gestió que fomenta l’opacitat, la corrupció, l’amiguisme i el malbaratament de diners públics.

Considerem insuficient el pressupost de salut de la Generalitat, que no fa res més que consolidar las retallades.

Tot aquet mal funcionament a donat peu que la gent se organitzi.El passat 28 de febrer més de tres-centes persones, representants d’una cinquantena d’entitats que aposten per la sanitat pública, en una sessió del parlament Ciutadà, sota el lema “pel dret a decidir, també la nostra salut”, han formalitzat la creació de la Marea Blanca de Catalunya. Aquesta Marea Blanca de Catalunya neix amb la voluntat de ser un espai comú de mobilització, confluència i coordinació de les lluites de defensa de la sanitat pública i contra totes les temptatives de desmantellar-la o privatitza-ne part dels seus serveis

Tenim molta feina encara per fer, colze a colze amb els nostres professionals sanitaris.

GPMJ



25 ANYS DE LA CAIGUDA DEL MUR DE BERLIN

Alguna cosa es mou a Alemanya, las eleccions regionals celebrades el setembre passat a Turíngia, antiga regió de l’Alemanya de l'Est, la formació de Die Linke (l'esquerra) va ser la segona força amb el 28% del vots, darrera de la Unió Demo Cristiana (CDU) de la cancellera Àngela Merkel. 

Arribat a bon port el pacte amb el Partit Socialdemòcrata (SPD) i els Verds per fer que el candidat de Die Linke sigui el nou president regional, és un fet històric i marca l'inici d'un nou camí.

Després de 25 anys, la població en unes eleccions lliures ha fet la seva elecció, la majoria dels seus actuals dirigents d'aquesta formació, per edat no havien tingut cap responsabilitat amb l'anterior regim comunista de l’Alemanya del Est.

Avui existeixen encara diferències entre l’est i l’oest, el sou brut mitjà de l’oest al 2013 se situava en 3.577 euros; a l’est baixava a 2.691 euros. Ara mateix, l’atur afecta un 9,1% dels ciutadans de l’est, davant el 5,8% dels de l’oest, també en las jubilacions tenen importants diferències, de totes maneres aquests últims anys, s'han reduït les diferencies.

Fa temps que Die Linke ja no viu del vots dels nostàlgics, del passat comunista. Té un discurs clarament a l'esquerrera del SPD i els Verds, molt crític amb les desigualtats del sistema capitalista que és el responsable de la crisi econòmica. De la mateixa manera que altres partits de l'esquerra Europea, considera que la unió monetària està mal construïda i que els rescats a la banca són una estafa.

En la regió de Turíngia, els tres socis que volen formar el nou govern s'han marcat uns objectius per poder avançar més amb la cobertura social. El pacte proposa augmentar el número de places gratuïtes d’escoles bressol, invertir més en educació i formació de parats i reforçar les polítiques d’igualtat de gènere, aturar la pujada dels lloguers i accelerar el canvi del model energètic amb més ajudes a la renovació dels edificis. Com podem veure  és un programa que no parla de la revolució, però és suficientment important per fer la vida molt més fàcil a molta gent. És una experiència molt interessant, per seguir molt de prop i pendre bona nota que a vegades amb acords que d’entrada sembla que no poden ser molt importants creen unes espectatives de futur a molta de la ciutadania que en aquests moments ho està passant molt malament. Això és el que la gent ens està demanant, que no renunciem a les nostres idees, però al mateix temps que siguem capaços de resoldre els seus problemes.

La importància que té aquet acord és que fins ara l'SPD, sempre havia renunciat a arribar acords amb Die Linke, a l’Alemanya del oest, en aquests moments las bases del SPD estan demanant als seus dirigents que arribin a acords per poder governar, el camí que s'obra  a la regió de Turíngia, pot ser molt important per tot el que pot passar a Alemanya, i pels efectes que pot tenir per a tot Europa. Cal recordar que a les eleccions federals del 2013 la suma d'aquests tres partits tenia majoria, els socialdemòcrates van preferir fer una gran coalició amb Merkel. Al mateix temps des de casa nostra hauriem de ser capaços d'articular una nova majoria per poder fer canvis importants, perquè la nostra gent que actualment, ho està passant més malament, pugui sentir els resultats al seu dia a dia.  El primer pas ha de ser crear il·lusió a la ciutadania, que amb uns altres actors, una manera diferent de fer política, tindrem la força suficient per fer importants canvis i que tot això solament es podrà aconseguir si som capaços de sumar moltes complicitats. 

Capità Tro

  
ESC


L'Economia Social

Durant els dies 24, 25 i 26 d’octubre ha tingut lloc a Barcelona la III Fira d’Economia Solidària amb un gran èxit de públic, cada vegada hi ha més gent que vol sortir d'aquest món de l'ortodòxia econòmica.

Segons els estudis que ja existeixen, l'Economia Social aporta més de 14 milions de llocs de treball a la UE, dels quals 1,2 milions corresponen a Espanya.

La crisi ha estat també molt dura amb l'Economia Social, demostrant un grau molt alt de resistència. El mateix govern ho ha reconegut. Les dades oficials de la Seguretat Social reconeixen: des del 2008 las cooperatives han perdut el 10% de llocs de treball, mentres que els autònoms han caigut un 15%, i els assalariats del sector privat un 20%.

La presència de l'Economia Social a Espanya és un fet real, amb una facturació equivalent al 10% del PIB, representa un altre model d’empresa, on primen les persones per damunt del capital. Tenen una visió a llarg termini, més compromesa i flexible. Els valors del seu ADN es basen en la igualtat, la participació, la solidaritat i el compromís amb un desenvolupament sostenible i local.

Son 200.000 entitats a Espanya, que representen un impacte directe d'1,2 millions de llocs de treball i 1,1 milions de llocs de treball indirectes, això representa més de 100.000 milions d'euros de facturació.

Cada vegada hi ha més empreses de sectors claus que passen a formar part de l'Economia Social; n'hi ha de telecomunicacions com el projecte Som Connexió, que comença a caminar en món de la telefonia; en el sector de l'energia Som Energia, tot un símbol consolidat, una cooperativa d'energia verda, que va néixer el desembre del 2010 amb 150 socis, en aquets moments ja supera els 15.000, preveu tancar l'any 2014 amb nou milions d'euros de facturació i un servei d'electricitat a 22.000 llars. Aquest és un exemple de feina ben feta, de gran acceptació per part de la ciutadania i una bona alternativa a les grans companyies d'economies tradicionals.  

El comerç just està creixent a l'estat espanyol des del 2002, el 2013 les empreses de comerç just han facturat un total de 31,1 milions d'euros, un 10% més que en el 2012.

Actualment podem veure com cada vegada hi ha més ciutadans interessats en rebre informació de d'aquests tipus de serveis que ofereix l'Economia Social i que es van consolidant amb cada vegada més projectes. La gent comença a estar cansada de "l'especulació capitalista".

En aquets moments és difícil negar que l'Economia Social està creixent i que és una realitat que afortunadamente cada dia va a més.



Josep Porta

  
 

 

SI SE PUEDE

Fa molt dies que la gent de la PAH de Rubí està acampada a Sant Cugat, davant de l’agencia de Catalunya Caixa del carrer Villa, 7.La seva lluita està donant els seus fruits, però es molt dura i difícil. Aquesta gent que està afectada pel tema de les hipotequesés gent  senzilla i humil que l’únic“delicte” que han comés és quedar-sense feina, ens uns moments molt complicats.Gent que els seus coneixements en economia i dret son molt elementals, que han hagut d’aprendre a sobreviure amb una gran incertesa i preocupació ells i les seves famílies i les entitats financeres se n’han aprofitat.Puc donar fe de que existeixen casos molt dramàtics i desesperants.Han tingut el suport de la  ciutadania de Sant Cugat, que en tot moment els han acompanyat en la lluita, donat aliments per poder continuar la acampada, diners per la caixa de resistència i acompanyar-los els dijous a la tarda en les concentracions davant de las oficines de Catalunya Caixa que hi ha Sant Cugat per mostrar la seva lluita davant de la ciutadania.


Totes las dades mostrant un gravíssim increments del nivell de la pobresa. Les polítiques liberals dominants en els últims anys, està agravant els efectes de la crisis, fen caure el cost en las classes mitges i en els més desfavorits. Per altra banda l’augment de les  rentes altes i la riquesa estan en poques mans.


Avui podem dir que  l’atur i la baixa formació i els  problemes de l’habitatge i la salut fomenten, el risc d’exclusió social, que sobretot afecten a determinats col-lectius.


L’atur, especialment el de llarga durada,és sense dubte  la primera gran causa de pobresa i exclusió. Per tant el primer conjunt de mesures necessàries  per reduir les xifres de pobresa es propiciar una feina digne a tots els ciutadans.


Fa falta una política europea decidida en favor de la plena 
ocupació, que estimuli la demanda pública i privada, especialment la inversió, amb atenció especial a la innovació. És  necessari construir un model de creixement sostenible que generi feina estable i de qualitat. Una de les dades més rellevants aparegudes durant aquets últims anys es que tenir feina no garanteix que puguis viure decentment.


Avui ens tocar assumir que tot esta canviant, que la crisis esta instal·lada a casa nostra, sense saber quan acabarà.Crec que estem davant de canvis històrics, tots tenim que entendre que ja sols  podem créixer: emocionalment, culturalment, etc.. però no econòmicament, no ens queda més remei, que acceptar treballar menys hores perquè tothom pugui tenir feina.


La situació que avui es troba la gent de PAH de Rubí només és producte del que acabem d’escriure. Quedar-se sense feina i acabar les prestacions no fan altra cosa que crear problemes econòmics, i tot el que  comporta en l’entorn familiar.


Si en aquets moments estem parlant que un 20% de la població està passant problemes, quin tipus de societat volen pel futur, no ens enganyem a nosaltres mateixos això comporta tot una sèrie de problemes que estaran entre nosaltres durant molts anys.


Nosaltres com a ciutadans tenim la solució en les nostres mans, tenim que exigir als nostres governants que això no pot continuar així, i recordar-los que han estat elegits per solventar els problemes reals de la gent.

En els primers sis mesos de l’any han tingut lloc a Catalunya 8.642 desnonaments, o el que és el mateix, cada dia hi ha hagut 47,5 famílies que se han estat desposseïdes del seu habitatge, segons les dades del Consell General del Poder Judicial. Aquesta xifra és una mica més baixa que la de la primera mitat del 2013, en què hi va haver 9.256 desnonaments. Malgrat aquestes dades que mostren una lleugera caiguda en el nombre de desnonaments, la quantitat d’execucions hipotecàries que es produeixen quan un creditor no fa front a la lletra hipotecària , que no deixa de ser el primer pas cap a un desnonament va augmentar en el primer semestre. A Catalunya hi va haver 10.387 execucions en la primera meitat de l’any, contra 8.805 del mateix període del 2013.


Com podem veure el problema no se acaba si no que encara anirà a més, convé trobar una solució per no arrastrar tantes famílies a la misèria i al sofriment, de per vida.


Tota la meva solidaritat per la gent de la PAH de Rubí.


SI SE PUEDE.



JPG

  
MENTRESTANT


D’un temps ençà veig a Valldoreix cada cop més cases abandonades. Els propietaris han marxat o s’han mort i els fills ja tenen la seva vida organitzada i encara no s’han posat d’acord. O bé estan esperant que surti un comprador. I, amb la crisi galopant que impera, de compradors no en surten gaires. O, precisament perquè hi ha crisi, els propietaris estan fent el ronso esperant que  s’apugi el preu de la terra. Allò que vulgarment diem especulació.

Sigui el que sigui, estan allà, esperant en l’abandó, buides i cada cop més decrèpites.

 Perquè les cases no sols s’envelleixen amb el temps. Van morint-se també de buidor i de tristesa. De no sentir-se habitades.
Mentrestant els fills marxen a altres poblacions. “Papa aquí, si no tens pasta, no pots viure” em deia un dia el meu fill abans de marxar a viure a Molins. El meu fill, amb una feina estable, a jornada complerta i amb contracte indefinit. Imagineu els altres, pobrets!
Mentrestant, nosaltres, cada cop més grans. Més grans també d’edat. Arribarà el dia que serem com una gran sucursal de l’IMSERSO. 

Mentrestant mirem amb recel aquests joves inconformistes que obren una casa abandonada a la buidor i l’omplen de vida. I l’única cosa que podem tenir en contra d’ells és aquesta estètica que usen.

Mentrestant, seguim aferrats a la llei que ens diu que la propietat privada és sagrada. Ja ho va deixar ben clar la burgesia en acabar la Revolució francesa, pels volts del 1799, un cop calmats els ànims de totes les Bastilles possibles i impossibles.

Una propietat que posava en dubte un tal Demetrio Velasco Criado. Aquest Demetrio no és un pelacanyes qualsevol; és Catedràtic de Pensament Polític a la Universitat de Deusto, membre del Consell de Direcció d’Iglesia Viva i membre de Justícia i Pau.

Mentrestant, els Ajuntaments diuen que multaran els bancs que tinguin pisos buits i els banquers que es deuen estar petant de riure.

Mentrestant l’EMD de Valldoreix amb un ull posat en els vots de 2015 i l’altre, mirant a veure què diuen els de Sant Cugat.
I no es podria fer a Valldoreixuna normativa seria –no com a Sant Cugat, que obliguen als nous inquilins a fer unes obres que no poden assumir- repeteixo, seria i justa perquè aquestes cases tornin a tenir vida sense que els propietaris no perdin la tan desitjada propietat?

RUS



EL PARLAMENT EUROPEU


La desorientació de la ciutadania davant del descrèdit dels partits que ens governen, ha donat ales a la demagògia de l’antipolítica, com hem vist a Itàlia, o, on el pitjor del casos,  a les propostes de l’extrema dreta per tot Europa.


La zona euro entrà en recessió a finals del 2012 arrossegant, en la seva lenta davallada, països amb economies molt sòlides. L’obsessió per l’austeritat enfonsà la demanda i passà factura al conjunt de la Unió. Cap dels objectius que en teoria comportava el fet d’estrènyer-se el cinturó ha pogut ser assolit.

Per això Europa, l’hem de construir a partir dels nostres pobles i ciutats. Perquè els interessos que ha de representar són els de tota la població. Dins de les nostres societats, la crisi ha incidit de manera desigual. Ha atacat amb més força els uns que els altres. Ha fet augmentar les desigualtats socials i ha fet minvar la cohesió social.
Ser conscients d’aquesta realitat i entendre que davant la pressió de la globalització Europa és, potser, la darrera oportunitat de què disposem per salvaguardar el nostre model social.

Estem davant de un moment històric: uns 380 milions de europeus estan cridats a escollir 751 eurodiputats de la Eurocámara, en un dels moments on la popularitat del projecte europeu està més baix que mai. La participació ha passat del 62% a las eleccions de 1979 al 43% en las eleccions del 2009.

Aquestes eleccions són molt importants perquè la ciutadania digui quin camí vol prendre sobre el futur de Europa, per primera vegada els resultats de les votacions serà qui determina la elecció del president de la Comissió Europea i la nova Eurocámara serà la que disposi de més poders legislatius de la seva historia. Nosaltres veiem el parlament Europeu com una cosa molt llunyana, les decisions que avui es prenen  a Europa ens afecta de una manera directa, en el dia, dia  de la nostra  vida.

En aquets moments la distribució de diputats  al parlament Europeu és la següent: PPE es el grup que te més representació 275 eurodiputats, seguit del S&D (195) ; els liberals (85); Verds(58);  Conservadors i Reformistes Europeus (56); Ezquerra Unitària (35); Euroescéptics (33) i el grup de no adscrits (29). Com es pot observar amb aquesta composició no anem a cap lloc, solament en sapigut aplicar politiques de retallades.

Per això, en aquestes eleccions Europees hem ser capaços de canviar la correlació de forces del Parlament Europeu, per poder canviar aquestes politiques d’austeritat. S’ha de començar a visualitzar que a Europa comença un canvi, on les persones agafen el protagonisme i es comencen a produir canvis que poden afectar de una manera positiva a la ciutadania.

El grau de participació en aquestes eleccions serà una veritable proba de foc per poder calibrar la confiança del ciutadans en les institucions europees, que han sofert un gran desgast per las contradiccions en la forma en que se ha gestionat la crisis. Las condicions d’austeritat exigides en els rescats han generat un gran malestar contra Brussel·les en Espanya, Itàlia i sobre tot, a Portugal, i Grècia . Aquet clima de frustració a propiciat un augment dels moviments  euroescéptics i  d’extrema  dreta  en  alguns  països  que     suposa   l’ amenaça més seria que afronta la Unió.

Europa necessita un revulsiu polític que posi fi al discurs retòric. Amb més de 26 milions de aturats i un creixement econòmic raquític, els ciutadans han anat perdent la confiança en la Unió.

Un debat  seriós amb propostes concretes als problemes reals de la ciutadania podria suposar un punt de inflexió a la constant caiguda de participació. Estem en un moment on el populisme i la extrema dreta estan agafant un protagonisme que no els correspon.
El gran risc de la UE es que després de las eleccions de maig es repeteixi una gran coalició entre el PPE. i els socialistes, i no canvien las politiques econòmiques, que tanta misèria estan porten a molt països de UE.

Les esquerres avui necessiten una política Europea comú, per això aquestes eleccions ens obren la porta a per  intentar canviar las politiques econòmiques actuals.

Estem vivint  moments històrics com a poble, creure en Europa avui, vol dir voler canviar-la. Aquestes eleccions per nosaltres els catalans son molt importants, perquè el dret a decidir que ens nega el govern espanyol, sigui defensat pel parlament Europeu i actuí a favor de la defensa d’aquet dret.

JP

 LES PETITES ACCIONS TAMBÉ COMPTEN 


Estem en un moment que tot es mou per grans xifres i per interessos especulatius de les grans corporacions,  sembla que si no et mous en aquets paràmetres ja no existeixes,  avui, però, ja podem dir que no es així.

Cada vegada son més els ciutadans que creuen que poden  viure al marge d’algun d’aquets  plantejaments  establerts, els  governs cada vegada giren  més    l’esquena al poble, per això cada vegada existeix més gent que intenta sortir tot el que pot del sistema establert, i procurar crear canals alternatius; de moment ja podem  parlar d’experiències molt interessants,   ja tenim exemples concrets i no para de créixer.
Davant les polítiques macroeconòmiques plantejades pels governs d’austeritat, sacrifici i dolor, han sorgit des de diferents segments de la societat, actituds de rebuig i una clara intenció de canviar els valors vigents. Per això les persones s’agrupen per intentar crear els seus espais de llibertat i satisfacció, on predominen valors diferents a la competitivitat, l’avarícia del diner o el consumisme com indicador de benestar.
En aquets moments tenim una llista d’accions de canvi que ja s’estan realitzant.
1).-  Producció responsable. Cada vegada més pagesos treballen el camp fent  productes ecològics, no transgènics tot respectant el medi ambient i les persones.
2).- El consum responsable. Estan apareixent cooperatives de consum, amb la política de Km 0, consum de proximitat, menjar de temporada i la no adquisició de productes que hagin recorregut milers de quilòmetres, que causa  gran impacte ambiental.
3).- Habitatges dignes. Construcció d’habitatges per poder viure dignament respectant el medi ambient i en règim de cooperativisme, per tal que les   persones  no s’endeutin i s’eviti la intervenció d’ intermediaris.
4).- Finances ètiques. A causa de l’avarícia i la inhumanitat que predominen en l’actual sistema financer , hi ha persones que estan optant per canviar d’entitat  bancària i treballar amb entitats financeres ètiques,  ( Triodos, Fiare, Cop57...). Aquets ciutadans no esperen aconseguir grans beneficis del seus diners. Amb els dipòsits, es financen projectes socials i ètics que d’una altre manera no seria possible poder tirar endavant.
5).- Moneda social. Per substituir la moneda especulativa del sistema econòmic actual i potenciar la l’economia local. A Catalunya tenim alguns exemples molt interessants.
6).- Energia alternativa. Les grans empreses elèctriques mantenen una forta relació amb el sistema financer i, a la vegada , tenen estrets vincles amb la classe política dirigent. Per a fer front als abusos d’aquets tipus d’empresa ha sorgit a Catalunya una empresa alternativa, Som Energia, que és una cooperativa. La ciutadania pot optar per donar-se de baixa de la empresa elèctrica per donar-se d’alta de Som Energia i col·laborar amb aquesta alternativa.
7).- Telecomunicacions, hi ha  en marxa alguns projectes, com  Eticom i Som Connexió.
Existeixen moltes més iniciatives, segur que me’n deixo moltes, només he parlat de les  més conegudes . Totes han de ser benvingudes per aconseguir que tots ens sentim membres de la societat i existeixi així una cohesió, cal donar a conèixer totes les iniciatives que van sorgint a tot el nostre territori i agafar totes les experiències positives que ens poden arribar de fora.
Aquest comportament és el que segurament tem una determinada classe dirigent. Però  atès que les institucions polítiques actuals no responen a les necessitats reals de la ciutadania, resulten molt importants aquets petits passos que ajuden a fer via cap a una societat més justa i solidària.
S’ha d’exigir als dirigents polítics que donin suport a aquestes idees i no posin traves per frenar-ne l’expansió, son maneres de poder sortir una mica, d’aquet sistema tan pervers.
Animar a ciutadania perquè faci el pas, tot es començar, nosaltres som capaços amb el petites accions, del dia a dia d’anar millorant moltes coses quotidianes,  la suma de petites accions ens farà cada vegada més grans i lliures, nosaltres som els que tenim la força, per arribar fins a on vulguem.
El passat mes de març  la revista Alternativas Económicas  va  treure una edició  que explica “ 33 alternativas para vivir de otra manera 2014,” aquí podeu trobar molta informació de tot el que us parlo en aquet article, crec que val la pena llegir aquesta edició especial.

Josep Porta
 

QUINES PRIORITATS VOLEM

El terme  economia  ve  del grec i significa, literalment, administració de la casa. La seva finalitat segons  la definició clàssica, consisteix en satisfer les il·limitades necessitats humanes .

Las necessitats humanes son il·limitades , però tenen un ordre jeràrquic . En teoria, menjar va per davant  de tenir un descapotable, l’educació als fills és més  important que donar-los un rellotge d’or. En aquets moment a Espanya tenim tres milions de persones que sobreviuen en menys de 307 euros mensuals i són oficialment classificats com a pobres. Ja hi ha gairebé sis milions de parats, les petites i mitjanes empreses no obtenen  crèdits .

Com li va a Emilio Botin, President del Banco Santander, la major entitat financera espanyola? sembla que bé. El seu banc , com els altres, porta una llarga temporada rebent diners del Banc Central Europeu (BCE) amb un interès del l’1%, amb això compren  deute espanyol al 3% o al 4%. D’aquesta manera guanyen diners sense necessitat de moure’s del sofà . Això passa perquè el BCE considera que las prioritats radiquen en evitar la suspensió de pagaments del Regne d’Espanya.

És a dir, que a vegades, segons per a qui , resulta més important mantenir feliços als consells d’administració que garantir las necessitats bàsiques de la ciutadania .

Els índex  borsátils pugen, lo qual també és positiu per el Sr. Botín perquè las accions del seu banc, incloses les seves, es revaloritzen . L’ alegria en la Borsa s’explica perquè las grans empreses, las que cotitzen, solen ser exportadores, i las exportacions augmenten gràcies a la reducció del salaris. 

Quan més costa viure en aquet país, menys costa fabricar. “ Arriba el diner  per tot”, proclama Botín. Home hauria completar la frase: “ Arriba el diner per a tot el que m’ interessa a mi”.

Comencen a registrar-se inversions estrangeres notables, com la de Bill Gates en FCC, i per lògica aniran a més: les accions segueixen sent barates després de la recessió més llarga de l’era contemporània, els preus han caigut fins  a un 50%, gràcies a la reforma laboral es pot contractar treballadors per molt poc i acomiadar-los encara per menys, i una gran empresa , a poc que s’organitzi , paga  en percentatge meins impostos que un treballador.

Espanya en aquets moments ofereix magnifiques oportunitats al gran capital, això esta molt clar. Te sentit, per tant, que el gran capital afirmi que la economia espanyola es un xollo.

Com podem veure, el que és  essencial son las prioritats. Mentre considerem que el més important és absorbir deute públic, mimar a la banca i la Bolsa, captar inversions estrangeres i produir més barat que els xinesos, donem al Sr. Botín tota la raó.  Quina conseqüències tenen  aquet ordre de prioritats?.

Que les petites i mitjanes empreses no respiren i que el treballadors subsisteixen amb salaris decreixents, la qual cosa  fa que la demanda interna segueixi deprimida.

I si els preus i els salaris son baixos atraiem més capital. Quan més pobres som, millor va la economia.  

Això és el miracle dels nostres governants .

JPG

 
PARLEM DE LES PENSIONS 


El PP ha fet una reforma que només         es preocupa de reduir la despesa per la via de tenir menors pensions actuals i futures, fent que els pensionistes perdin poder adquisitiu. Curiosament, la reforma oblida totalment com millorar els ingressos per reforçar el sistema de pensions i fer-lo sostenible en el futur. Aquets ajustaments de costos suposaran, a la pràctica, una important pèrdua de drets per actuals i futurs pensionistes. 
 
El Govern introdueix noves fórmules per calcular la quantia de les pensions futures i també les presents.

D’una banda, es proposa aplicar l’anomena’t factor de sostenibilitat quest és el càlcul d’un índex en l’esperança de vida als 67 anys i s’utilitzaria per calcular la base reguladora de la pensió. Això vol dir que si l’esperança de vida creix, la pensió inicial serà menor. Aquesta mesura es posaria en marxa a partir del 2019 i no més afectaria els nous pensionistes.

L’altra mesura és el que es coneix com l’índex de revaloració de les pensions. Una nova fórmula per fixar la revalorització anual de la pensió que tindria en compte l’evolució de la inflació real, com es fa ara, però també altres elements com els ingressos, el nombre de pensions, la diferència entre les noves pensions i les que causen baixa, o el dèficit o superàvit del sistema entre d’altres. Això es comença aplicar el gener de 2014 i afectarà a tots els pensionistes.


Els càlculs que ha fet CCOO sobre l’impacte de les mesures proposades pel Govern espanyol indiquen que es produirà una pèrdua de poder adquisitiu de les pensions d’entre un 14,8% i un 28,3% els propers 15 anys, si no s’acompanyen de mesures addicionals de millora d’ingressos que puguin corregir totalment o parcialment els efectes.


El sistema de pensions té importants reptes de futur per abordar. Els desequilibris actuals entre ingressos i despeses que la conjuntura de crisi ha provocat i que les polítiques d’austeritat i empobriment de la ciutadania han agreujat requereixen ajustaments que no necessàriament han de suposar la pèrdua del poder adquisitiu de les pensions ni l’esgotament del fons de reserva de la Seguretat Social.


El Govern central sembla renunciar a les mesures de millora d’ingressos i intenta utilitzar la reforma del factor de sostenibilitat per corregir el dèficit que, conjuntament, presenta el sistema de la Seguretat Social.


Els arguments que utilitzen els partidaris de privatitzar les pensions públiques es que aquestes son massa generoses a Espanya.


Quan s’analitza la despesa pública  que  es dedica a Espanya a las pensions en comparació amb altres països de l’entorn es pot comprovar que estem considerablement per sota. En el any 2012 (  menys de l’ 11 %) encara tres o quatre punts per sota de països com France, Alemanya, Itàlia,  fins i tot estem uns dos punts per sota de la mitjana de la Unió Europea.


El cert és que segons OCDE ( Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic),  durant els anys 2000 a 2010, el percentatge de pobres  a Espanya entre la gent gran era d’ un 23 %, una xifra més  gran que la que es donava entre la població en general, un 14 %  i molt més que el percentatge de pobres entre la gent gran, la mitjana dels països de la OCDE un 14 %.


La realitat, és que el problema de les pensions tant contributives com no contributives no és que siguin precisament generoses, sinó precisament tot el contrari: son molt baixes.


Però lo que no és tan conegut entre nosaltres,  que fins i tot les contributives son també baixes en comparació amb la mitjana del països de la Unió Europea.


Segons les dades elaborades per l’oficina europea d’estadística  (EUROSTAT), Espanya destina el 25,7 % del PIB (2010) a despesa de protecció social, mentre que la mitjana de la UE-15 es de 30,2 %.


No té molt de fonament dir que les nostres pensions son massa generoses. No ho son ni en termes absoluts ni relatius.


El debat dona per molt, seguirem parlant de les pensions.

Josep Porta


LA MODIFICACIÓ DEL PGM PER ANULAR EL VIAL D’ENLLAÇ. UNA OPORTUNITAT DE VERTEBRACIÓ PER VALLDOREIX.

El ple de l’ajuntament de Sant Cugat va aprovar el 16 de setembre els documents urbanístics de l’avanç de la Modificació del PGM en l’àmbit del Vial d’Enllaç. 

L’objectiu del planejament es suprimir la reserva viària i destinar aquest terrenys junt amb altres amb qualificacions diverses a construir un parc de ribera que es desenvolupa al llarg de la riera de Can Abadal 


El vial, que va dibuixar el PGM del 1976, permetia la construcció d’una autopista que enllaçava la rotonda de Can Domènec, a l’inici de la B-30, amb la rotonda de la carretera a Vallvidrera a la plaça Mundial de La Floresta a l’altura del poliesportiu junt a l’entrada de l’autopista dels túnels.
El Pla Territorial Metropolità ha suprimit diverses reserves viàries com el vial de cornisa i altres, entre ells el que ens ocupa, de manera que ara el municipi pot planificar que vol fer en aquest indret. 


Planejament vigent en l’àmbit

Es tracta d’un àmbit gran d’uns 4 kilòmetres de llarg que una part voreja i inclou terrenys del Parc Natural de Collserola i en altres indrets travessa bona part del teixit urbà de extrem sud-oest de Valldoreix. 
La seva longitud i posició fa que la solució urbanística pugui tenir un valor estructural per Valldoreix al poder convertir-se en un eix vertebrador del territori amb un valor transcendental, d’aquí la importància de fer-ho be. 

Quins aspectes es poden millorar de la proposta aprovada

.
1. Crear un parc lineal continu que ressegueixi la riera de Can Abadal de punta a punta i connecti de manera naturalitzada La Floresta, Valldoreix i a l’extrem Mira-sol en una franja inèdita de la ciutat inacabada.
2. Dotar tots els barris que travessa d’unes zones verdes amb funció de parc urbà al servei dels ciutadans, valorant les singularitats de cada lloc, per exemple totalment naturalitzat al tram inicial de la Floresta que està dins el Parc, com a zona verda de frontera amb el Parc en la zona de Mas Fuster, Can Abadal, més urbana en el pas de la zona de c/ del Pont a les Bovines, de complement verd en la zona del poliesportiu Valldoreix amb l’escola Ferran i Clua, amb funcions de parc urbà al travessar el barri de Montmany i seguir fins la zona del camp de


futbol així com el pas entre el barri de Mas Gener i Mira-sol per tornar a ser altre vegada naturalitzat a l’entorn dels camps de Can Barba.
3. Ha de ser l’element del relligat urbanístic que transformi el que ha estat uns espais buit que separaven ciutadans en l’espai de trobada de les persones.
4. Millorar la mobilitat interior i de connexió amb els eixos de circulació (B-30 i carretera de Vallvidrera). Es tracta de substituir una autopista de pas per una xarxa de carrers amb unes dimensions ajustades als actuals per a un trànsit domèstic basat en la permeabilitat dels carrers, perquè millori la mobilitat dels que hi viuen.
5. Aprofitar el document per completar els buits urbans de Can Fuster i Can Cusó amb unes tipologies edificatòries que no afavoreixin la exclusió social.
6. Aconseguir la cessió de les zones verdes i equipaments amb una gestió sostenible que no hipotequi els pressupostos municipals.



Proposta 2a o 2b

Aspectes que el projecte contempla, al meu entendre, de forma insuficient i que el document per l’aprovació inicial ha de modificar i concretar. 


1. Ha d’apostar de forma decidida per el parc de la Riera de Can Abadal, establint un límit clar de forma que en les zones de nou creixement no es puguin construir edificis en els terrenys compresos entre la riera i el Parc de Collserola.
2. S’ha de garantir la continuïtat del parc de ribera en especial en punts amb poca amplada física, prioritzant l’espai públic i compensar els propietaris dels terrenys a un preu just.
3. En cas de conflicte de prioritats o interessos han de prevaldre les que aportin majors valors ambientals.
4. Ha de concretar l’entrega del parc de ribera amb les teixits urbans fronterers amb la definició d’un camí amb un lateral o els dos naturalitzats que el faci accessible als ciutadans en tot el seu recorregut.

5. Ha de resoldre l’encaix urbanístic i fer de “cremallera” amb les zones urbanes que confronta resolent les situacions d’acompanyament i les de travessada.


Esquema de mobilitat

6. Ha de calibrar les solucions de mobilitat i indicar com les afronta, amb quins volums de trànsit, per a quin tipus de vehicles, quina secció de carrers proposa i quins mecanismes de correcció imagina per garantir la seguretat i confortabilitat dels residents de cada zona.
7. No hi ha menció al transport públic, ni al desplaçaments de vianants a peu o en bici. Un pla d’aquesta naturalesa s’ha de repensar a partir de la situació actual i plantejar les modificacions i millores a realitzar.
8. No hi ha dades sobre les superfícies inicials ni finals, quans m2 de zona verda hi haurà, quants d’equipament, quants habitatges nous, quin sostre potencial tindrà
9. Tampoc s’indica quans habitatges protegits es faran, a quin indret i amb quines característiques. Al meu entendre seria factible mantenint els paràmetres actuals de les qualificacions 20a/10 o 20a/11 i admeten l’ús plurifamiliar aconseguir un acomodament molt fàcil de l’habitatge protegit amb una bona integració paisatgística per a grups de 4 a 12 habitatges.
10. El document aprovat delimita un àmbit únic i estableix que el sistema d’obtenció de espais lliures i zones verdes serà el de reparcel·lació per compensació. En la pràctica podria suposar que uns propietaris amb la parcel·la edificada i amb serveis instal·lats haguessin de suportar càrregues econòmiques sense obtenir cap benefici a canvi.
11. S’ha de deixar fora dels àmbits de gestió – compensació òbviament tots aquells terrenys que ja tenen els serveis i la urbanització acabada i també aquells altres als que només falta completar la urbanització que abonaran, en el seu moment, amb l’aplicació de contribucions especials com s’ha fet sempre.
12. Definir per la gestió de la resta sectors i polígons equilibrats i independents.
13. Suprimir el vial que parteix de Can Abadal travessa el Parc i enllaça amb el carrer Montseny – Bonavista de Molins de Rei



Esquema de canvis propossats

14. Suprimir la benzinera o si es demostra la seva necessitat desplaçar-la al marge dret de carretera al lateral proper a l’estació.

Joan Barba


LES GANGUES FISCALS DE LES GRANS COMPANYIES

La  Comissió Europea (CE) ha  proposat  modificar la legislació europea sobre l’ impost sobre societats per tal de reduir dràsticament el nivell d’evasió fiscal a Europa. Es tracta d’eliminar les llacunes jurídiques de la directiva sobre societats matrius i filials que algunes empreses fan servir per evadir impostos, de manera que no puguin aprofitar-se de les disparitats que hi ha entre els règims fiscals dels estats membres.

En un principi, la directiva va ser concebuda per evitar que empreses del mateix grup ubicades a diferents estats membres fossin doblement taxades pels mateixos ingressos, però hi ha empreses que han aprofitat aquesta  norma i les disparitats que hi ha entre els règims fiscals dels estats membres per no tributar en lloc.

El cas més conegut és el d’Apple que l’ any passat va facturar a Europa 36.000 milions d’euros, el 23% de les seves vendes mundials, mentre que les hisendes  europees només van ingressar un 2%.

Les facilitats que el sistema fiscal dóna a les grans companyies  es reflecteix en el fet que a l’Estat  espanyol les empreses que facturen més de 1.000 milions d’ euros paguen un tipus mitjà efectiu en l’impost sobre societats que no arriba al 17% mentre que el de les pimes està en el 21%.

El bilió d’euros en impostos que les multinacionals evadeixen cada any, segons dades de la CE, equival al pes de l’ economia espanyola . Segons el sindicat de tècnics d’Hisenda (Gestha), l’estat espanyol deixa de recaptar anualment uns  42.000 milions d’euros per l’evasió fiscal de les grans fortunes i les grans empreses, que concentren el 71,8 % del frau fiscal total.

La proposta per eliminar els avantatges que legalment es donen a les multinacionals perquè puguin eludir impostos ha de ser ratificada per unanimitat pels estats.

Mentrestant a l’estat Espanyol, creix la bretxa entre els rics i els pobres, el 20% dels contribuents espanyols més rics acapara el 44% de tots els ingressos declarats el 2012, segons dades facilitades per el sindicat de tècnics d’Hisenda  ( Gestha) en el seu informe “ La desigualtat en crisi: home ric, home pobre”. A això se suma que el 20% dels declarants més pobres solament representen el 6,6 % dels ingressos totals. Aquesta dada posa de manifest l’existència d’un  alt nivell de desigualtat social i econòmica.

JPG

ESCULTURA A CAN CADENA


L’escultura col·locada en el centre de la rotonda de la plaça de Can Cadena, a Valldoreix, va provocar un munt de reaccions, des del moment de la seva instal·lació. La plaça, anterior a la remodelació, era un lloc de referència dins l’espai urbà, un punt de trobada per a molts i les seves característiques s’adequaven a l’entorn. 

Posteriorment, la construcció de la nova rotonda i les transformacions estètiques derivades de la introducció de l’escultura, modifiquen la visió tradicional de l’espai i produeixen un trencament massa sobtat que va ser difícil de pair. Veïns i forasters en trànsit estan a favor de la desitjada funcionalitat viaria, però dubten de l’embelliment de la ara ja passada a la història, plaça de la roda.

L’obra és un encàrrec de l’entitat descentralitzada de Valldoreix a l’arquitecte Rafael Tramullas, què ja havia projectat la rotonda situada davant de la pròpia entitat. Es suggereixen dues funcions, la primera ornamental i l’altra que pugui contenir elements d’identitat per la població. L’escultura s’origina a partir de dos elements formals l’esfera i el cilindre i s’utilitza acer cortén i altres materials per a la seva realització. En el projecte inicial que es va desestimar per problemes tècnics i de pressupost, s’incorporava un sortidor d’aigua, que queia esglaonada en petits estanys, seguin el traçat circular de la rotonda.

Quan ens apropem a la plaça circular podem observar dues peces ben diferenciades volumètricament. En el vèrtex del monticle central destaca una esfera. Té la superfície daurada, envoltada a un nivell inferior per una corona formada per elements en ziga-zaga, derivats del cilindre original, del que rítmicament s’han buidat triangles. El cilindre ha perdut la correspondència amb la forma generadora, les dues peces es perceben oposades i el pas visual és brusc. El tema pot ser la translació al volum de l’escut de Valldoreix, l’esfera és l’arbre en un coll entre dos turons, simbolitzat per les A que l’envolten. Però també el sol i la reiteració de la V de Valldoreix. Les interpretacions són variades i lliures: per alguns les formes recorden una aranya. Per altres una marca de bombons i hi ha qui pensa que va ser una concessió al camp de golf proper.

La bola, forma geomètrica perfecta, tancada i d’una simbologia amplia, és massa gran, desproporcionada en relació a les dimensions de la rotonda. Centra tota l’atenció del vianant que sobtadament s’enfronta a ella. La seva integració a l’entorn urbanístic és difícil per la quantitat d’elements verticals que l’envolten, pals d’electricitat, fanals, que distorsionen la percepció unitària de l’espai.

Cadascú pot tenir la seva interpretació. El que compta és l’autonomia de la peça i si és capaç de generar una identitat en el paisatge urbà on es troba ubicada.


IMMA PUEYO

MOLTES GRÀCIES


El 25 d’octubre, la representació de la Comissió Promotora de la ILP per una Renda Garantida de Ciutadania, va presentar a l`oficina  de l`IDESCAT 20 caixes amb 121.191 signatures. La Comissió va estar acompanyada per fedataris, persones col·laboradores i representats de les organitzacions que han donat suport a la campanya.

Amb aquest nombre, s`han superat més del doble de les 50.000 signatures que exigeix la normativa de la ILP a Catalunya.

Un grup de ciutadans de Sant Cugat, membres de l`Assemblea pels Drets Socials, hem estat tots els dijous, dels mesos de Juliol, Agost i Setembre als Quatre Cantons de Sant Cugat i tots els dissabtes del mes de Setembre al mercat de Valldoreix, i un divendres a la Floresta, recollint signatures per poder presentar aquesta ILP al Parlament de Catalunya.

Vull donar personalment  les gràcies a tots els ciutadans que ens ha donat la seva signatura per poder presentar aquesta ILP al parlament de Catalunya i també demanar disculpes a tots els  que se hagin sentit molestats per nosaltres, quan intentaven explicar que és lo que estàvem fent al carrer demanat la signatura.

Ha estat una experiència personal molt interessant i enriquidora,  avui puc dir amb orgull que visc a un poble on la  ciutadania es solidària davant de causes importants,  com es la pobresa. Aquesta experiència m’ha permès conèixer molts ciutadans anònims del carrer, que d’una altre manera mai hauríem parlar. He fet coneixences  molt interessants. He conegut de primera mà veritables drames personals i familiars. El meu grup ha recollit  2.016 mil signatures, per molta gent li semblaran poques per la població que té Sant Cugat, però convé recordar que cada signatura se ha aconseguit d’una en una i parlant amb la gent i escolta’n als nostres veïns i explicant el motiu per el que estàvem al carrer recollint les signatures, ha estat un contacte directe i personal.

L’ exercici que hem fet durant als dies que hem estat al carrer, que no han estat pocs, seria bo que el fessin els nostres politics, a tots els nivells, menys reunions de despatx i de partit i trepitjar més el carrer, escoltar la gent i així tindrien una visió més real de quina és la situació de la ciutadania, i que és el que pensen de tot el que està passant.

L`Ajuntament  de Sant Cugat i la EMD de Valldoreix van donar suport aquesta ILP en els seus respectius plens amb el vot de tots els grups municipals a excepció del P.P.. Ara és hora de demostrar que son coherents amb lo que van votar exigint als seus respectius partits que actuïn en conseqüència , i que al Parlament  donin suport al  aquesta ILP.

La pobresa, no pot esperar, tenim situacions molt complicades al país, esperem que els nostres politics, no s’adormin i prenguin nota i actuïn amb rapidesa,   no podem mirar capa un altre costat.

Els grans problemes, volen solucions ràpides, d’aquí un mes vindran las festes de Nadal, i començaran les recollides d’aliments, per ajudar a les persones més necessitades, nosaltres no estem encontra d’ajudar a la gent, tot al contrari,  admiren a la gent que d’una manera desinteressada fa aquesta feina, però la finalitat de aquesta ILP, és que la gent tingui uns drets, per poder acabar amb moltes situacions dramàtiques, i no tinguin que dependre de la caritat.

Aquí no s’acaba la feina de aquesta ILP, tindrem que estar atens, per quan entri  al Parlament, per fer un seguiment i veure si els compromisos adquirits pels diferents grups politics, son reals o no.

 Un país modern que espera a ser lliure, no es pot permetre tenir tanta gent amb problemes.
Rescatem les persones.

JPG

RUTINES DELS SISTEMES DE SALUT PÚBLICA I SETMANA DEL CÀNCER DE MAMA 

Abans d'ahir em va arribar una carta que m'emplaçava a fer-me una mamografia. No fa ni un mes que vaig fer 40 anys. És una revisió rutinària que s'ofereix a totes les dones a partir dels 40 i fins als 74 anys per poder diagnosticar el càncer de mama el més aviat possible. Normalment les visites mèdiques, com ja us he comentat altres vegades, s'han de pagar (en part) pel pacient (fins a un màxim d'aproximadament 120 eur a l'any), però en aquest tipus de campanyes preventives les visites són gratuïtes.
Dóna la casualitat que aquesta setmana és la dedicada internacionalment a aquest tipus de càncer, com probablement ja sabeu. Per això em vaig assabentar que a Catalunya la revisió s'ofereix, de forma gratuïta, entre els 50 i els 69 anys. En canvi, tinc amigues a Barcelona que paguen una mútua privada i els ho fan des dels 35 anys.
Aquesta és una de les diferències en les rutines de prevenció sanitària que sovint constato entre Suècia i Catalunya. En principi, quan s'ofereixen actuacions preventives o consells sanitaris, ens diuen que es basen en estudis que indiquen, posem per cas, que la majoria de dones a qui es diagnotisca un càncer de mama té entre X i Y anys i per això es recomana que es es revisin anualment a partir dels X anys.
Aleshores, em pregunto: es diagnostiquen més càncers de mama en dones de 40 a 50 anys a Suècia que a Catalunya? És una qüestió econòmica?
Per altra banda, sempre m'ha sorprès que aquí no hi ha cap tipus de recomenació de visitar al ginecòleg anualment. Ni tan sols a la llevadora. Cada dos o tres anys t'envien una carta dient que tens hora per fer-te una citologia i la prova de teixit l'agafa una llevadora. De nou, sorgeix el dubte de si les estadístiques tenen diferents resultats en cada país. És clar que a Catalunya hi ha una tradició molt arrelada de consultes privades i mútues i aquestes revisions anuals que es recomanen, asseguren als professionals uns ingressos fixes que potser d'altra manera no tindrien. Els embarassos a Suècia, si no són de risc, només els controlen les llevadores. I els parts també els porten les llevadores a no ser que hi hagi complicacions.
El mateix passa en la salut infantil. La canalla a Suècia només és visitada de manera rutinària per un pediatra, tres vegades el primer any i si no hi ha cap tipus de problema, no tornarà mai més a veure l'especialista. Les revisions les fa una infermera pediàtrica i no són ni anuals: dues vegades en l'edat d'entre 1 i 3 anys, una als 4 anys i una als 5,5. A partir dels 6 anys, les revisions (tampoc anualment) les fa la infermera de l'escola que és qui també posa les vacunes. En un primer moment això em va xocar però que jo sàpiga, els nens suecs no estan pas més malalts que els catalans.  
Als països mediterranis hi ha certa tendència a admirar el funcionament dels països escandinaus. Tot sembla que vagi molt millor i en molts aspectes això és cert. Em sorpren que amb tanta retallada que s'ha hagut de fer a Catalunya, no sospesin la possibilitat de canviar certes indicacions mèdiques, basant-se en com es fan a, per exemple, Suècia.  
Per cert, les vacunes contra la grip aquí, només es posen a la gent gran i als pacients amb riscos especials (i entre aquests, no s'inclouen els infants)!

Anna

Prosperitat i serveis amb l`economia social

Els veïns de la població de Alston ( Anglaterra ) de 2.100 habitants ja n`estaven tips que els diferents governs, tant conservadors com laboristes, anessin suprimint i reduint la qualitat del serveis públics ,en part per la febre privatitzadora de l`època de la Margaret Thatcher i en part per buscar el benefici fàcil, sense importar-los-hi gens les necessitats de la  comunitat. Amb les seves accions, Alston ha esdevingut la primera “ Ciutat-Empresa Social” certificada del Regne Unit.

Antigament, aquesta població,  era un conegut centre miner, famós com a parada dels ciclistes que feien ruta per la serralada del Penins. Ara es proclama un poble “pioner “ en una “ nova era d`innovació social al Regne Unit”

Els veïns cansats de veure com las autoritats i las grans empreses, no feien cas a les seves necessitats, amb l`excusa també d`una ubicació remota, van decidir passar a l`acció, i han acabat trobant solucions als seus problemes. Els ciutadans han pres la iniciativa i han creat una vintena de cooperatives que gestionen tots aquets serveis que se`ls si han negat. La idea no es fer-se rics, sinó donar  un servei a la comunitat i obtenir un sou raonable per poger viure dignament.

El que ha passat a Alston demostra al mateix temps las limitacions del capitalisme, el triomf de  l`esperit comunitari i la importància de buscar nous mecanismes d`innovació social que desafien els convencionalismes politics i econòmics .

Els treballadors són empresaris i els empresaris son treballadors. Tots ells tenen la satisfacció d`estar fent alguna cosa no només per guanyar diners, sinó també pel seu poble.

Créixer, i menjar-se al rival per no ser absorbit, i maximitzar beneficis encara que sigui a costa de despatxar als treballadors no es el leitmotiv de tots els empresaris, com a mínim no ho és per les empreses socials. Avui,  aquesta població Anglesa, te més empreses socials per habitant que cap altra localitat del mon.

Totes les organitzacions tenen un caire comercial, però la norma és que han de beneficiar a la comunitat i retornar-hi els seus guanys. Aquesta iniciativa ha creat més de 50 llocs de treball, centenars de voluntaris hi estan implicats i cada any es genera un volum de negoci d`1,5 milions de lliures (1,8 milions d`euros). La comunitat té tots els serveis que els diferents governs li han negat i que les empreses privades no han volgut donar (com ara connexió a Internet d`alta velocitat).

En un moment que existeixen seriós interrogants sobre la viabilitat del capitalisme tal i com ha evolucionat els últims anys  ( sous cada cop més alts per als executius i més baixos pel resta de treballadors), aquet tipus d` empreses, ofereix unes alternatives molt interessants. Tenen que guanyar diners en un sistema competitiu perquè sinó es desapareix . Però  la majoria són cooperatives i els seus beneficis van dirigits a una missió social, del tipus que sigui. L`empresari es queda un sou raonable , però no descomunal, que li permet viure raonablement bé, i que compensa tant el seu treball com els riscos que assumeix.

Aquesta experiència tindria que fer pensar als nostres politics que només creuen en  retallar i privatitzar serveis  amb l`excusa que no són rendibles.  Com es quantifica quan  un servi és rendible ?. Segons el guanys de les empreses o pel servei que presten a la comunitat ? . Perquè abans de privatitzar o suprimir segons quins  serveis no es busquen altres alternatives?.

L`experiència de aquet poble  demostra que hi alternatives a tanta precarietat i privatzació dels serveis. Avui, les nostres autoritats ens diuen als ciutadans joves i no tan joves que siguem emprenedors, quan saben que la majoria de les vegades, això només serveix per aconseguir una feina  molt precària   mal pagada i que, en molts casos, porta a la frustració .
Cal demanar valentia als nostres polítics, perquè moltes vegades busquen la solució fàcil, com és privatitzar, que vol dir traspassar serveis públics a grans grups  de l`empresa privada i, tot plegat, també comporta  automàticament   sous baixos i problemes laborals.

Ningú no es pot creure que un servei, que segons els politics de torn no és rendible, quan as traspassa a l`empresa privada, sí  que funciona i dona diners: aquí hi ha  alguna cosa que no quadra i fa pensar que tot això convé a un altre propòsit.

Ajudant a les empreses de l`economia social  , estem creant llocs de treball dignes i pels nostres veïns i, a més  part del benefici repercuteix en la comunitat.

Fem pressió als partits politics i als nostres governants  perquè s`afavoreixi aquest tipus d`empreses,  abans de privatitzar o suprimir més serveis.

Com ens han demostrat els ciutadans d`aquet poble anglès , es pot trobar solucions i, al mateix temps, no destruir llocs de treball ni perdre serveis de la comunitat.

Josep Porta

L'EXCUSA DE LA CRÍSI


Sovint, quan sento parlar de retallades m'envaeix una malèvola sospita i encara que intenti treure-me-la del cap no sempre ho aconsegueixo, intueixo que la crissi va molt bé a alguns per tal d'excusar o tapar les “vergonyes ideològiques”.  A tall d'exemple posaré el de l'Escola Bressol de Valldoreix. Aquest proper curs, per manca de voluntat política, i no per falta de diners, no serà substituida per personal extern una educadora que està de baixa per maternitat i els alumnes de la classe que tenen entre 9 i 12 mesos, fent filigranes organitzatives, tindran durant el curs quatre educadores diferents. Ha estat en va  intentar fer entendre l'aberració educativa que representa tants canvis per uns infants tan petits, la resposta rebuda ha estat.- “Son petits i no se n' adonen  de res”- Res més lluny de la realitat, la continuitat és necessaria no tan sols pels nens/es que necessiten temps per sentir-se segurs amb les persones que els hi són extranyes, sinó també per a l'educadora que ha de coneixer i entendre a uns petits/es que encara no parlen, deu ser per això que les escoles procuren que els més petits tinguin més d'un curs els mateixos professors.   Si mirem les xifres veurem que el pressupost del 2013 de l'EMD comparat amb el del 2010 s'ha reduit un 5,5 % (la crisi, ja se sap), en canvi el de l'E.B. un 16,6% (la crisi??), a més s'han augmentat les mensualitats d'escolarització i les del menjador (sense que l'empresa que el gestiona hagi incrementat el preu del menú) 

No hi ha diners, diuen, però en el mateix Ple on els pares de la E.B. van manifestar el seu desacord a aquesta situació, es varen aprovar modificacions del pressupost augmentant diverses partides que ni de bon tros són tan necessaries com l'atenció dels infants.

En fí, la crisi, ja se sap!

Teresa Veciana

DRETES, ESQUERRES I PODER DE LA COMUNICACIÓ

Quan jo parlava de política amb el meu sogre tot era més senzill. Vull aclarir que el meu sogre era un aragonès comunista que va passar quatre anys a la presó de Belchite perquè van ser dels que van defensar la terra pels qui la treballen. I dic que era més senzill perquè tots dos sabíem on estàvem, on estava l’esquerra i què feia la dreta.

Ara el panorama polític s’ha complicat. L’esquerra juga a ser moderneta i la dreta es disfressa de progre. Tant és així que la política em sembla, cada cop més, com aquelles persones grises, sense encant que, per a dissimular la seva mediocritat, es recargolen sobre sí mateixes, es mostren complicades per a semblar més interessants.

Hi haurà algú que em rectifiqui i em digui “Les coses no són tan senzilles, Rafa” i jugui a ser més “savi” que jo. A la qual cosa li contesto  que d’això em queixo justament , que la política  -o els polítics- s’hagi disfressat tant i que nosaltres li seguim el joc. 

Perquè, en el fons, el que continua havent, és una lluita de classes encoberta. Hi ha una dreta   -digueu-li capitalisme, liberalisme o com vulgueu- que, d’ençà de l’acabament de la guerra freda i sobre tot de la caiguda del mur, ha esdevingut salvatge i una esquerra desorientada que, cada cop més,  ha anat fent seus uns models burgesos que l’han desunit. I, al mig, una classe mitjana que ha anat tirant segons bufaven els vents per tal de no perdre el benestar.

Quan després d’unes eleccions escoltes els polítics,  guanyadors i perdedors, te n’adones que tothom dóna la raó als votants. Uns diuen que no s’han fet entendre prou –els perdedors- i els altres, que l’electorat  han entès perfectament el missatge. Em sona a botiguer, aquell que diu que el client sempre té la raó.

Quan veig casos com els del País Valencià, les illes o Badalona, dubto d’aquesta pretesa saviesa de l’elector. Més aviat penso que els mitjans de comunicació tenen un poder persuasiu tan gran, tan perfecte, que, a més de fer-nos  votar el que volen, ens fan creure que ho hem fet perquè ens ha donat la gana. I és que, no hi ha ignoràcia més gran que la del que no sap que no sap res i es creu que ho sap tot. O si no, mireu com els poders fàctics, o sigui, el poder financer, s'ha abocat a invertir en diaris, revistes, canals de televisió etc.

Si això s'hagués descobert abans, cops d'estats com per exemple a Xile, no hauria calgut. No hauria calgut embrutar-se les mans de sang o de tortura. Ara, a l'enemic, no se'l mata: se'l difama o se'l compra. Els mitjans mediàtics fan la seva feina. Els cops financers són més nets.

I és que trobo, a més, que no hi ha estupidesa més gran que, sent treballador, vivint del nostre treball, votem una dreta que fa unes lleis que ens espolien.
                    
Rafa Usero.

OPINIÓ DELS GRUPS
INFO VALLDOREIX III TRIMESTRE 2013


Bé, ja ha passat Sant Joan i sembla ser que no hem hagut de lamentar cap desgràcia important. Des de Veïns Progressistes de Valldoreix vam organitzar un sopar popular que va arreplegar 160 veïns. Tots plegats vam portar-nos el sopar, vam escoltar música, vam xerrar i es van compartir les coques. Des de la nostra opció política insistim en la necessitat de fer poble. Els veïns s’han de conèixer, han de xerrar i han de compartir. Perquè un poble no el fan les autoritats, el fem la gent que hi vivim. I no val dir que pagant els impostos ja està tot fet; hem de viure i sentir Valldoreix, escoltar els seus problemes i intentar solucionar-los.

Les fogueres i els focs d’artifici per Sant Joan són un problema al nostre poble. Hi ha una normativa de la Generalitat que prohibeix fer foc i llençar coets en zones habitades i de vegetació. Es demana que es facin en descampats a 500 metres de la vegetació. I a Valldoreix no existeix aquesta zona. La nostra EMD recomana precaució i recorda aquesta prohibició. Inclús, no n’accepten cartells per a la Festa Major on es pugui veure coets o altra mena d’agents incendiaris.

És per això que sobta veure que s’ha donat permís per a instal·lar dos punts de venda al Municipi, on es dispensen aquesta mena de coets. S’ha de conscienciar la ciutadania que ha de ser prudent –és una manera de fer poble- i l’Administració Local hauria de ser la primera que hauria de vetllar i donar exemple per a conservar l’entorn.

CPCV

CAL DAURAR LA PÍNDOLA

En el TOT  1.372 corresponent al 12-18 de juliol em trobo una noticia aparentment bona: “El CAP del carrer de la Mina no farà vacances” Mira què bé –em dic- estaran ben atesos els de Sant Cugat. Perquè a l’estiu la gent també es posa malalta.
Després, quan continues llegint te n’adones que, en realitat, el que volen dir és que durant l’agost tornaran a estar tancats els CAPs de Valldoreix i de Can Mates. 
Llavors, el que dedueixes de tot plegat és que ens volen evitar crear mala sang d’aquesta sagnia sanitària que es porten entre mans. I és que aquesta visió mercantilista de la política actual, s’està carregant una bona part dels drets que els ciutadans consideren prou guanyats.
Em ve a la memòria un escrit de Noam Chomsky en què explicava que, quan els mandataris d’un país han de donar una mala notícia al poble, ho fan de mica en mica, intercalant alguna petita notícia positiva entremig; mai de cop i triant uns moments adequats –en vacances, per exemple. No fos cas que el personal se li emprenyés i la tinguessin grossa.

Vaig tenir la mala sort d’haver d’anar al meu metge de capçalera el darrer dia que funcionava el CAP de Valldoreix a que em fes un paper per a una visita d’urgència a l’uròleg.

Escolteu-me, allò era un caos. Allà convergien malalts amb visita prèvia i els que anaven per urgències. Tots amb por de perdre el tren a l’estació de casa. A més, alguns metges eren substituts i els pobre feien el que podien.

Jo vaig tenir sort: com que era una urgència em van donar visita pel 14 d’agost...

El que emprenya de tot plegat és que després alguna “veu informada” de la Mútua o algun polític local declarin als diaris que no es van registrar incidències. En quina llibreta ho deuen apuntar? Sabran llegir o són analfabets de conveniència?

Rafa Usero

COM  PODEM  FER  FRONT  A L´EXCLUSIÓ SOCIAL

Intentaré explicar qué es una Iniciativa Legislativa Popular.
L’Estatut d’Autonomia de Catalunya, en el seu article 29.3, estableix el dret de tots els ciutadans i les ciutadanes de Catalunya a presentar iniciatives legislatives al Parlament de Catalunya.


L’article 24.3 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya estableix que les persones o les famílies que es troben en situació de pobresa tenen dret a accedir a una renda garantida de ciutadania que els asseguri els mínims d’una vida digna.
Des de l’agost de 2011 el Govern de la Generalitat ha eliminat la prestació de la renda d’inserció (PIRMI), que tenia per objecte fer front a la situació de pobresa dels ciutadans i les ciutadanes de Catalunya.


El Parlament de Catalunya, en la seva sessió del 20 d’octubre de 2011, va aprovar una moció “per impulsar un estudi sobre el desenvolupament del dret a la renda garantida de ciutadania”.
Malgrat el llarg temps transcorregut i la greu crisi econòmica que colpeja cada dia més ciutadans i ciutadanes de Catalunya i que els col·loca en situació d’extrema pobresa, el Parlament de Catalunya no ha iniciat cap procés per aprovar la renda garantida de ciutadania.
La participació dels ciutadans i les ciutadanes de Catalunya, exercint el seu dret a presentar un projecte de llei al Parlament, resulta imprescindible per fer front a la situació de pobresa extrema en que viuen moltes persones.


La Iniciativa Legislativa Popular necessita de 50.000 signatures per a que el Parlament es vegi obligat a discutir i aprovar una renda garantida de ciutadania.


Poden signar tots els ciutadans de Catalunya , majors de 16 anys, que constin degudament inscrits com a domiciliats en el padró d’algun municipi de Catalunya.


Es tracta d’una signatura contra la pobresa i perquè els poders públics rescatin a les persones de la situació de pobresa extrema en que es troben a conseqüència de la crisi econòmica.


Per això s’ha començat la recollida de signatures per promoure que aquesta Iniciativa Legislativa Popular aconsegueixi LA RENDA GARANTIDA DE CIUTADANIA, per a la qual hi col·laboren diferents col·lectius.


És una prestació econòmica per garantir que tothom tingui uns ingressos econòmics per sobre del llindar de la pobresa.


És un dret de cadascun dels ciutadans i ciutadanes.


És un dret de caràcter individual, un requisit d’accés vinculat a la situació econòmica de la persona i, en el seu cas, del nucli familiar o de convivència.


La persona que cobri la renda garantida de ciutadania té unes obligacions i entre elles, no pot rebutjar una oferta de treball adequada a les seves capacitats.


Per obtenir més informació: www.rendagarantidaciutadana.net


Rescatem les persones


JPG

ON PAGAN ELS IMPOSTOS LES MULTINACIONALS?

El model típic és el de Google, que el 2011 només va pagar en impostos el 3% del benefici fora dels Estats Units, amb una estructura que situa l’activitat a Irlanda i la residència al paradís fiscal de les Bermudes, on arriben les rendes que abans han passat per una intermediària holandesa per reduir la tributació.


Apple va facturar l’any passat a Europa 36.000 milions d’euros de les seves vendes mundials, però les hisendes europees només van ingressar un 2 % d‘aquets diners (a l‘Estat espanyol, una de les seves societats va declarar 22 milions de pèrdues). Altres multinacionals d’Internet, com Facebook, Amazon i Ebay, obtenen optimitzacions fiscals semblants, gràcies a estructures societàries que aprofiten les diferències d`impostos entre països.


Aquesta elusió fiscal és possible gràcies al fet que per atraure empreses, els estats estan en una cursa a veure qui abaixa més els impostos.


Moltes multinacionals miren els aparadors fiscals, com Zara, que té instal·lada a Irlanda la companyia que ven roba per Internet a tot el món menys a Espanya.


Amb la crisis les recaptacions han baixat en picat, els estats que han participat en la cursa de la baixa tributació ara s`adonen que tots hi perden.


Aquestes escletxes, que permeten a les multinacionals eliminar o reduir els impostos sobre els seus ingressos, els atorguen un avantatge competitiu injust sobre les empreses més petites, perjudiquen la inversió, el creixement i l‘ocupació i poden derivar en una major càrrega fiscal sobre el ciutadà mitjà. Les facilitats que el sistema fiscal dóna a les grans companyies es reflecteix en el fet que a l‘Estat espanyol les empreses que facturen més de 1.000 milions d’euros paguen un tipus mitjà efectiu en l’impost sobre societats que no arriba al 17% mentre que el de les pimes està en el 21%.


Com es poden reduir aquestes escletxes?, l’única manera de resoldre el problema és harmonitzar les legislacions fiscals dels diferents països per evitar que es facin la competència entre ells.


La diferència d’impostos que paguen grans empreses i pimes es deu principalment al fet que les primeres tenen més possibilitats de jugar amb les lleis.


La crisi financera que sofreix la zona euro repercuteix en una creixent pressió fiscal que atabala les pimes i els ciutadans de les classes mitjanes i treballadores. En canvi, uns pocs gaudeixen, tal com Déu mana, de les seves suculents SICAV que els blinden un privilegiat marc fiscal.


També les grans multinacionals saben gestionar les desfasades estructures fiscals internacionals i estatals per pagar molt poc al fisc, o gairebé gens.


Moltes empreses multinacionals que operen en diversos països juguen amb les normes. Aprofiten les diferències entre els sistemes impositius estatals. A Europa, on falta una fiscalitat comuna, alguns països com Luxemburg, Suïssa, Irlanda i Holanda atreuen amb nivells fiscals més baixos les multinacionals estrangeres.


Fa falta una reforma fiscal internacional i europea per aconseguir que les grans empreses multinacionals paguin més impostos.


Josep Porta Grau

LA NOSTRA SANITAT  PÚBLICA  ESTÀ EN PERILL? 
Amb l’excusa de la crisi la necessitat d’aplicar reajustaments i reduir despeses de manera indiscriminada, s’han imposat sense anàlisi prèvia ni consens, tancaments de plantes hospitalàries, quiròfans i centres d’atenció primària, reduccions de plantilles, empitjoraments en les condicions laborals, dels treballadors de la sanitat pública ,paralitzacions d’inversions i altres mesures.
Tot això ha provocat de manera evident la reducció de la qualitat de la l’assistència sanitària.


L’exemple més clar són els importants increments que s’han donat en les llistes d’espera per visites a especialistes, intervencions quirúrgiques o per a la realització de proves diagnòstiques, que tots estem patim.


Es pretén desmantellar l’actual model sanitari, canviant un sistema nacional públic de salut per un altre que vincula el dret a l’atenció sanitària amb l’assegurances privades. Generalitza els copagaments, deixa sense cobertura sanitària determinats col·lectius i trenca el dret de la ciutadania al principi de solidaritat i el model d’assistència sanitària pública universal.


La generalització dels anomenats copagaments (transport sanitari no urgent, ...), sumada a l’increment de preu dels productes farmacèutics que amb les modificacions introduïdes afecta també pensionistes, i l’exclusió del finançament públic als fàrmacs d’ús freqüent, afectaran molt negativativament les classes més desfavorides.


Sota el fals paradigma que allò privat és més eficient que allò públic, es passen a la gestió privada segments importants de la sanitat, s’externalizen serveis i s’introdueixen noves formes de gestió que, en la majoria del casos, suposen avançar cap a la privatització de centres sanitaris que, en general, generen importants sobrecostos.


La nostra sanitat pública està en perill. És imprescindible la denúncia contínua, que faci aflorar, a ulls de la població, les politiques privatizadores.


És molt important articular una àmplia resposta social amb la complicitat dels professionals i la ciutadania en la defensa d’una sanitat pública universal. Hem d’estar ben atents per no acabar de perdre allò que ha costat tants anys d’aconseguir i estar preparats per lluitar, per no deixar perdre aquest be tant preuat que és la sanitat pública per a tothom.

Josep Porta Grau

LA REFORMA LABORAL DEL PP

Un any després que el Govern del PP aprovés la reforma laboral, la situació del mercat de treball espanyol s’ha agreujat de manera clara i la majoria del treballadors i treballadores del país hem vist empitjorades les nostres condicions laborals.


Amb la reforma laboral ha augmentat el ritme de tancament de les empreses ubicades a Catalunya. S’han presentat més expedients de regulació d’ocupació que mai. En total han estat uns 5.500 expedients que han afectat més de 75.000 persones. Això significa que hi ha hagut un 50% més de persones involucrades en aquets processos que durant l’any 2011.


La reforma laboral tampoc ha servit per frenar el ritme de tancament d’empreses, ja que durant el 2012 han abaixat la persiana més empreses que al llarg de l’any anterior a la reforma laboral.


Tant la reforma laboral, com l’empitjorament de les condicions de treball i les retallades de drets socials han causat un efecte molt negatiu per a les persones. L’augment del nombre de famílies que tenen tots els membres sense feina i el nombre de llars on cap dels integrants no rep cap mena de subsidi, ho fan evident.


En resum, un any després de l’aprovació del RDL 3/2012, de 10 de febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, la situació del mercat de treball continua sense presentar signes de millora, es perpetua la destrucció d’ocupació, augmenta el nombre de persones desocupades i fa més precàries les condicions de treball.

Davant l’evidència que tots els indicadors del mercat laboral i de les condicions de vida de les persones han empitjorat, podem afirmar que la darrera reforma laboral, un any després de la seva entrada en vigor, ha estat un fracàs.


Josep Porta

CORRUPCIÓ I PARADISOS FISCALS


Ja fa algun temps va sortir a l’Ara un mapa d’Europa molt 
didàctic on et mostrava els països amb més o menys corrupció. Fent servir les diferents tonalitats del gris, els anava pintant segons tinguessin poca corrupció –gris claret- o molta –gris fosc- fins arribar al negre.

Lamento no disposar del diari ara mateix. 
M’hauria agradat comentar-los-ho més detingudament. Recordo, això sí, que, a mida que avançaves cap al sud, les tonalitats del gris s’enfosquien. A l’estat espanyol el gris era discret, ni clar, ni massa fosc.

És evident que parlem de la corrupció descoberta, la que es coneix, la punta de l’iceberg. El que queda sota l’aigua sap Deu el que serà. Si és que ho sap.

Hi havia una dada que em va quedar molt gravada. Suïssa la pintaven amb un blanc immaculat. No hi ha gens ni mica de corrupció! Després de l’estranyesa, reflexiones i veus que no és tan sorprenent. A Suïssa no hi ha corrupció; hi ha el diner fruit de la corrupció. És com si diguéssim que el lloc més segur per a guardar els diners és a casa el lladre. Tothom sap que els pispes no treballen mai al seu poble, tenen el lloc de residència i el de feina separats.

En un article publicat també al diari Ara del 5 d’abril amb el títol “Cop als paradisos fiscals”, parlen una mica d’això. En una investigació periodística a partir de la filtració de 2,5 milions d’arxius informàtics, el Consorci Internacional de Periodistes d’Investigació arriba a la conclusió que hi ha 120.000 empreses i 130.000 persones físiques que tenen capitals en paradisos fiscals.

En aquest article t’assabentes també que no sols hi ha Suïssa. A més a més hi ha les illes Cook, les illes Caiman –quin nom més apropiat per als devoradors de capitals!- i les illes Verges.

Tanmateix asseguren que si marquéssim al mapa els casos revelats –només els revelats- tots els continents quedarien tacats. A l’estat espanyol assenyalen la baronessa Carmen Thyssen Bornemisza –vaja, la Tita Cervera, per entendre’ns- que compra obres d’art a les subhastes a Sotheby’s o Christie’s utilitzant una empresa de les illes Cook.

Com diu la Carme Colomina en un altre article referint-se al tema, “Els anomenen paradisos, però són grans bugaderies de diner sospitós, forats negres fiscals on amagar beneficis milionaris”.

Si no existissin aquests llocs, s’haurien d’inventar. El capital ho necessita com el diner que respira. Al meu cap em ve aquell article fet només de preguntes que ja fa un temps vaig escriure i que comença així: “Qui és qui ha provocat la crisi? A qui beneficia la crisi?”

Rafa Usero.

EL PREGONER DE LA FESTA MAJOR


Sovint, per a la Festa Major del poble –perquè Valldoreix és un poble, malgrat s’entestin alguns en voler-lo fer zona residencial elitista- et posen un pregoner famós que llavors t’assabentes que és veí teu. Són persones mediàtiques que coneixes de veure al cinema, la tele, el teatre, els diaris; però que no has vist mai al Casal, a la cavalcada de reis o a l’aplec de la Salut.

Llavors, amb el micro a la mà i davant els parroquians asseguren estar orgullosos de ser valldoreixencs i estimar-se el poble d’allò més. I visca la festa!

I tan bon punt s’acaba l’esmentada festa, desapareixen del mapa i no te’ls tornes a trobar pel mercadet ni per casualitat. Hi ha excepcions, és veritat, poques, però.

M’agradaria que el pregoner de la Festa Major del meu poble, vull dir, de Valldoreix, fos una persona propera, implicada, que visqui aquí i que viure no signifiqui només dormir al Municipi.

Avui a la plaça del Casal, en motiu de la Mostra d’Entitats, era plena de gent del poble, senzilla, voluntariosa i treballadora. Són aquests, els veritables pregoners de la nostra vila. Aquests sí que poden dir que s’estimen, que viuen i que estan orgullosos de Valldoreix.

I no em feu dir noms que no acabaria mai. I vosaltres també teniu un bon grapat de noms al cap.

Rafa Usero


COMENTARIS SOBRE UNA LECTURA RECOMANADA


En els moments actuals en que es qüestions gairebé tot, recomanem la lectura d’un llibre sobre economia, de molta actualitat y amb punts de vista bastant distints als que acostumem escoltar i llegir en els mitjans de comunicacions, titulat: ELS AMOS DEL MÓN. Els seus actors són dos coneguts catedràtics d’Economia Explicada, Vicenç Navarro i Juan Torres López, de l’editorial espasa.


És una anàlisi rigorosa dels mecanismes en que es basa el poder de la banca i dels grups econòmics que dominen el món, n’adelanto uns petits fragments per fer-nos una petita idea de per on va el llibre.


La concentració del poder econòmic ha donat a la banca internacional i a les grans corporacions la possibilitat de controlar els mecanismes de l’economia en benefici propi, convertint-la en un casino especulatiu con es desenvolupen instruments financers molt sofisticats amb els que practiquen la violència “de guant blanc”, un autèntic terrorisme financer que plega als governs i les democràcies quan els polítics obliden les seves responsabilitats i deixen desprotegida la població en front als especuladors que s’apoderen dels mercats.


El resultat d’una economia en mans de l’oligarquia financera és l’alt endeutament, una ocupació sota mínims i un debilitament de l’Estat del Benestar i de la qualitat de vida de les persones, amb l’augment de la pobresa i la desigualtat i un món on disminueix la representativitat de les institucions democràtiques i la veu de la ciutadania perd força.


Dins el llibre se cita al religiós dominic Frei Betto, amic assessor i col·laborador de l’expresident brasiler Lula da Silva, i un dels intel·lectuals més lúcids i compromesos amb els pobres del Brasil i de tota Amèrica llatina, li van retreure que el seu govern hagués fet unes polítiques molt moderades quan va arribar al poder. Sempre ha respost de la mateixa manera: “Vam arribar al govern, però no vam arribar al poder”.


És important fer aquesta distinció perquè és una confusió bastant freqüent i que fins hi tot arriba al llenguatge corrent. “Mariano Rajoy va arribar al poder!, sentim que diuen, o “Zapatero va deixar el poder després de les eleccions de novembre del 2011”. És un error perquè, com diu Frei Betto, no és precisament en els governs on es troba el poder que domina el món actualment.


Informacions interessants, segon les dades que proporciona cada any la revista Forbes, les 15 empreses més grans del món tenen accions per un valor equivalent al PIB dels 27 països de la Unió Europea i les 20 més grans superen en gairebé dos milions d’euros el d’Estats Units. És gairebé impensable, que en un context de plena llibertat de moviments, un simple país pugui tenir èxit si s’enfronta als interessos de qualsevol d’aquestes grans empreses. És el contrari del que passa, les empreses controlen els governs, organismes internacionals, grups d’opinió i poden imposar la seva voluntat a qualsevol institució si aquesta no està prou recolzada pel poder de la societat en el seu conjunt.


Dades que no són conegudes per la majoria de nosaltres i són molt significatius del poder i del pes que tenen aquestes grans empreses.


Al voltant de la Comissió Europea existeixen prop de 15.000 lobbis, és a dir, gairebé un per cada membre dels funcionaris que hi treballen. Més del 70% dels lobbis representen interessos comercials, mentre que només el 10% representen interessos mediambientals, drets humans, salut pública i desenvolupament.


Segons un estudi dels sindicats austríacs, existeixen entre 15.000 i 20.000 lobbis a Brussel·les, seu de la Comissió Europea, que es gasten gairebé 3.000 milions d’euros en influenciar a aquest organisme. La gran majoria són empleats de les grans empreses financeres i de les corporacions multinacionals (el 68%) i només una minoria (un 1%) representa a sindicats i associacions de ciutadans.


Si hi ha alguna cosa que l’anàlisi del mon financer contemporani ens ensenya és que hi ha prou recursos per evitar la insatisfacció i el patiment tan generalitzat que existeix en el món. Avui dia tenim més possibilitats i mitjans que mai per organitzar la vida en el planeta d’una manera satisfactòria.


Fins i tot una publicació tan conservadora com The Economist ha hagut de reconèixer que l’existència d’una potent banca pública ha estat una assegurança contra la crisi.


És molt interessant el cas d’Estats Units, precisament perquè es tracta de la major economia del món i la que gairebé sempre es posa d’exemple de com s’han de fer les coses.


Dakota del nord és l’estat que te una economia més eficient, amb el major percentatge de la població ocupada, amb la menor tassa d’atur, amb els salaris més alts i amb un major superàvit. A primera vista es podria creure que això es deu a que te petroli. Però d’altres estats tenen petroli i els seus indicadors són molt pitjors, seguint la pauta general del país. Elevada desocupació, destrucció d’ocupació i alts dèficits públics. Entre aquests està Alaska, un d’aquests estats que produeix petroli, o Montana i Wyoming, que també són rics en recursos energètics i que, per contra, pateixen una profunda crisi.


Analitzant les causes, la investigadora nord-americana Ellen Brown ha conclòs que l’èxit de Dakota del nord es basa en que te una banca pública. L’estat diposita tots els ingressos que rep en aquesta banca, que te com a objectiu ajudar a l’economia de l’estat i tenen prohibit invertir fora d’ell i practicar comportaments especulatius. En contrast amb això, Califòrnia canalitza els seus recursos a través de la banca privada, i el professor d’Economia i director de la Facultat de Dret d’Orange, de l’estat de Califòrnia, Timothy Canova, ha arribat a la conclusió, que a part de l’enorme problema econòmic que te és que la banca privada usa aquests recursos fora de l’estat i per a fins especulatius.


Arribant al final d’aquest article i sobre el que s’explica en el llibre es pot apreciar que hi ha molta informació interessant que fa pensar, veiem que hi ha altres economistes que ens parlen de distinta manera de com estem acostumats les autoritats de torn i els poders econòmics actuals, que aporten molta informació que normalment no arriba a les nostres mans, podem veure en aquests moments el que ens passa a nosaltres i altres països que han seguit totes aquestes polítiques neoliberals.


Espero que després de tot el que he comentat us animeu a llegir el llibre, crec que val la pena.

JPG

SITUACIÓ ECONÒMICA ACTUAL

Els salaris han perdut 7,5 punts de poder adquisitiu en quatre anys, sense comptar amb la pujada de l’impost sobre la renda. La pèrdua és major per als treballadors públics i per als que s’han quedat sense feina, amb un 145% més d’atur que el 2008.
El salari brut mensual mitjà en el sector privat a Catalunya era de 1.916 euros en el tercer trimestre del 2012, un 5 % més que en el mateix període del 2008, segons l’enquesta trimestral de costos laborals de l’INE. En el mateix període els preus al consum havien pujat un 12,5 % segons el mateix Institut, de manera que en aquest temps s’ha produït una pèrdua de poder adquisitiu del salari brut del 7,5 %; en net és superior, perquè s’hi afegeix la pujada de l’impost sobre la renda.

El 2012, l’IPC espanyol va pujar un 2,9 %, però sense la pujada de l’IVA s’hauria quedat en el 0,9 %; l’ampliació dels col·lectius que han de pagar part de les medecines i la puja de les taxes universitàries aporten mig punt addicional, de manera que sense aquestes decisions la inflació espanyola de l’any passat hauria estat del  0,4 %. A Catalunya , amb una inflació del 3,6 % l’efecte ha estat semblant, i els preus de l’ensenyament han crescut, en un any, un 14,7 % mentre que els  dels medicaments ho han fet un 21,2 %.
L’enquesta de condicions de vida de l’INE del 2011 assenyala que la renda mitjana neta per persona a Catalunya va ser de 10.101 euros, 700 euros menys que el  2008, i que estaven en risc de pobresa el 19% de les famílies, taxa que pujava al 46% en les llars amb un adult i fills i que  s’enfilava al 64% en les formades per dos adults i tres fills o més . Aquesta dada no està actualitzada per al 2012, any en què el 39% de les famílies declaraven que no tenien capacitat per cobrir despeses imprevistes i el 9,8% afirmava que en els últims dotze mesos havia pagat amb retard despeses lligades a l’habitatge com ara la hipoteca i els rebuts de llum i aigua.
Aquí tenim quatre de les retallades.
Laboral: aquest estiu es va aprovar una altra reforma laboral que abarateix els acomiadaments, abaixant la indemnització en els improcedents de 45 a 33 dies  per any treballat. També es facilita  l’acomiadament  procedent, amb indemnització de 20 dies per any, en les empreses que hagin registrat pèrdues de vendes durant tres trimestres seguits, i es dóna més facilitats a les empreses perquè puguin canviar les condicions salarials i laborals dels treballadors.


Atur: Aquest any l‘atur pujarà, però el govern espanyol preveu gastar un 6,3% menys en la prestació per desocupació, que s’ha retallat, a partir del setè mes es passa de cobrar el 70% de la base al 60%. També ha endurit les condicions per accedir al subsidi de 400 euros durant sis mesos per a desocupats que ja no cobren subsidi: prorrogat fins al mes que ve, no es dóna a qui visqui amb els pares, si la família té 485 euros mensuals d’ingressos per membre.


Impostos: El gener del 2012 es va apujar entre 0,75 i 7 punts l’IRPF, que a Catalunya té un tipus màxim del 56% perquè l’increment del govern espanyol se suma al que un any abans va fer el govern català per les rendes més altes, amb la creació de dos trams nous, amb tipus 2 i 4 punts més alts que el màxim anterior. També s’ha apujat entre 2 i 6 punts el tipus per a les rendes de capital. Al setembre es va apujar l’IVA: el tipus general, del 18 al 21%, i el reduït, del 8 al 10%.


Sanitat: L’1 de juliol es va apujar el copagament de medicaments dels usuaris en actiu: al 50% per als que tenen ingressos de 18.000 a 100.000 euros, i al 60% per ingressos superiors. El copagament també s’aplica als pensionistes, amb un màxim de 60 euros al mes. A Catalunya, a més, per Sant Joan es va començar a cobrar la taxa d’1 euro per recepta, que a meitat de gener ha quedat suspesa mentre el Tribunal Constitucional no resolgui un recurs del govern espanyol.
Com es pot deduir després de tot el que s’ha exposat, que amb les polítiques econòmiques actuals, no anem a bon port, fa falta un gir important ,en aquet moment de tantes retallades, ja tenim moltes veus de prestigi internacional que estan demanant un canvi.

Josep Porta Grau